طرح مبارزه با بیماری سالک در آران و بیدگل

طرح مبارزه با مخزن بیماری سالک در شعاع یک کیلومتری محدوده مناطق مسکونی این شهر با مشارکت شبکه بهداشت آران و بیدگل و داوطلبان بسیجی اجرا شد.

کارشناس بهداشت مرکز جامع سلامت نوش‌آباد گفت: با اجرای این طرح که تا شهریور ادامه دارد در پنج مرحله عملیات مبارزه با موش صحرایی به روش لانه کوبی و طعمه‌گذاری انجام می‌شود.


حمیدرضا غلامیان افزود: لانه‌کوبی نخستین اقدام پیشگیرانه در مبارزه با سالک است و برای از بین بردن جوندگان مخزن بیماری سالک، لانه‌کوبی و جونده‌کشی با کوبیدن لانه‌ها اجرا و پس از آن لانه‌هایی که دوباره بازگشایی شده با گندم آغشته به سم، طعمه‌گذاری می‌شود.


او با بیان اینکه موش صحرایی محزن بیماری سالک است که توسط پشه به انسان منتقل می‌شود گفت: پسماند زباله‌ها، نخاله‌ها، کود حیوانات، دامداری‌های در مزارع نزدیک شهر، مخروبه‌های بدون تعیین تکلیف، فاضلاب روباز از جمله علت‌های گسترش و شیوع بیماری سالک است.


غلامیان گفت: کارگاه‌های آموزشی با مشارکت بانوان نوش‌آباد و توزیع یک هزار اسپری دفع حشرات از محل اعتبارات دانشگاه علوم پزشکی کاشان از دیگر برنامه‌ها برای کنترل بیماری سالک بود که آمار ابتلا تا ۵۰ درصد کاهش پیدا کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.