در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

برای تقویت مدارس دولتی چه اقداماتی انجام شده‌اند؟

معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: در راستای کیفیت آموزشی، برنامه‌هایی برای تقویت مدارس دولتی و اقدامات منطبق را انجام می دهیم.

رهبر معظم انقلاب اسلامی ١٢ اردیبهشت ١۴٠٢ مصادف با روز معلم در جمع معلمان و فرهنگیان سراسر کشور اظهار کردند: وضعیت کشور نباید به‌گونه‌ای باشد وقتی گفته می‌شود مدرسه دولتی، نخستین چیزی که در ذهن انسان نقش می بندد، ضعف مدرسه است. وقتی به مدرسه دولتی کم اعتنایی کنیم، معنایش این است اگر کسی بنیه مالیش آن‌قدر نبود که بتواند در مدرسه‌ای که شهریه می‌گیرد ثبت نام کند، ناچار است تن به ضعف بدهد؛ یعنی کسی که بنیه مالی ندارد، بنیه علمی هم نداشته باشد. این بی‌عدالتی محض است و به هیچ وجه قابل قبول نیست.

ایشان همچنین به مسئله برون سپاری در حوزه آموزش و پرورش و تفکرات بعضی از مسئولین کشور در گذشته اشاره کردند و گفتند: آموزش و پرورش را از دولت جدا کنیم و به دست بخش خصوصی بسپاریم و این خرج سنگین  را از دوش آموزش و پرورش برداریم. شأن تعلیم و تربیت شأن دولتی است و هیچ نظامی نمی تواند این شأن را از خودش دور کند.

در همین راستا کاظمی، معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش در خصوص اقدامات انجام شده برای تقویت مدارس دولتی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: مدارس دولتی از طریق چند برنامه‌ تقویت می‌شوند. اولین گام برای تقویت این نوع مدارس تقویت مدیران مدارس است.

وی برنامه محوری مدارس را گام دوم برای تقویت مدارس دانست و افزود: در راستای کیفیت آموزشی، برنامه‌ها و اقدامات منطبق را انجام می دهیم.

او ادامه داد: آموزش و توانمندسازی نیروی انسانی یکی از الزامات و زیرساخت‌های اولیه آموزش و پرورش برای تقویت مدارس دولتی است.

کاظمی گفت: توجه ویژه به تخصیص کمک سرانه به مدارس دولتی از دیگر اقدامات وزارت آموزش و پرورش برای تقویت مدارس دولتی عادی است.

او ادامه داد: تمرکز وزارت آموزش و پرورش بر واریز سرانه آموزشی مدارس دولتی عادی است. برای افزایش کیفیت مدارس دولتی امسال مصوبه‌ای را ابلاغ کردیم که همه دبیران مدارس خاص ١٢ ساعت از خدمت خود را در مدارس عادی دولتی تدریس کنند.

ایجاد ٢۴ پژوهش سرا آموزشی در سراسر کشور

معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: تنوع در محیط‌های یادگیری و استفاده از پژوهش‌سراها به عنوان محیط متنوع برای ایجاد محیط یادگیری یکی دیگر از اقدامات این وزارتخانه است. از زمان استقرار دولت حدود ٢۴  پژوهش‌سرا در سراسر کشور ایجاد شده است و ما در مجموع ۶٩۵ پژوهش‌سرا داریم. ما همچنین در تلاشیم تا پژوهش‌سراهای دانش بنیان و خلاق را در تمام استان‌های کشور ایجاد کنیم.

آماده سازی ویراست اول لایحه تقویت مدارس دولتی

رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش در همایش مدیران مدارس سراسر کشور نیز گفت: ویراست اول لایحه تقویت مدارس دولتی آماده شده و در اختیار متخصصان قرار گرفته است.

شایان ذکر است که پیش از این وزیر آموزش و پرورش گفته بود: عزم ما تقویت مدارس دولتی و نظارت جدی و دقیق بر مدارس غیر دولتی است و در این مسیر محکم عمل خواهیم کرد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: اگر جامعه‌ای متعالی در ابعاد مختلف می‌خواهیم، راهش از مدرسه می‌گذرد؛ پس ایران قوی در گروی مدرسه قوی و تحول‌گرا است.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار