افزایش بهره‌وری تحقیقات با تدوین شاخص‌های نوین ارزشیابی برای مطالعات کوهورت‌ها

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: در مطالعات بزرگ جمعیتی (کوهورت)، شاخص‌های ارزشیابی کوهورت‌ها در سطح جهان در طول دهه اخیر تغییر کرده است.

یونس پناهی، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ضمن تاکید بر نقش بسزای مطالعات کوهورت در بهبود و ارتقای سلامت کشور و کاهش بار بیماری‌ها، در خصوص تدوین شاخص‌های نوین ارزشیابی گفت: برای افزایش بهره وری در تحقیقات سلامت، برنامه‌ریزی‌هایی در سطح معاونت تحقیقات و فناوری انجام شده است. در کنار ماموریت‌گرایی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی یکی از برنامه‌هایی که می‌تواند منجر به بهره‌وری تحقیقات شود، تدوین شاخص‌های نوین ارزشیابی است.

وی ادامه داد: طبق تحلیلی که از مدل‌‌های ارزیابی در جهان و همچنین بومی‌‌سازی این مدل‌ها به عمل آمده مشخص شده که در مطالعات بزرگ جمعیتی (کوهورت)، شاخص‌های ارزشیابی این کوهورت ها در سطح جهان در طول دهه اخیر تغییر کرده  و علاوه بر روش شناسی این مطالعات می‌توان بر سه اصل کشف (discovery)، توسعه (development) و ارائه/ کاربردپذیری/ اثرگذاری(delivery) اشاره کرد.

وی با ذکر یک مثال ادامه داد: مثلا یک مطالعه کوهورت، فاکتور خطر برای یک بیماری را کشف کرده است که علاوه بر مطرح کردن کشف در جامعه علمی موظف است پروتکل‌ها و گایدلاین‌های (راهنماهای بالینی) تخصصی را برای کشف خود ارائه دهد و در نهایت مخاطبان مطالعه خود را جهت کاهش ریسک ابتلا آموزش دهد.

رئیس موسسه نیماد با اشاره به لزوم در نظر گرفتن عوامل تقویت کننده و عوامل بازدارنده در تدوین شاخص‌های ارزشیابی مطالعات کوهورت بر اهمیت اتفاق نظر سیاستگذاران عرصه بهداشت و درمان در ارائه الگوی ساختار، پیامد و راهکار تاکید کرد.

 پناهی اظهار کرد: انتظار می‌رود مدیران، محققان و مسئولان مرتبط با مطالعات بزرگ جمعیتی بر این سه اصل تمرکز داشته باشند چرا که در راستای انجام تحقیقات نافع در کشور لازم است به سمت تحقیقات کاربردی گام برداریم بنابراین ارزشیابی‌ها نیز باید در همین راستا انجام شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار