رفع عطش روستا‌ها با آبرسانی پایدار و سیار/ آب به ۱۷ روستای بیرجند می‌رسد

طرح‌های آبرسانی به ۱۷ روستای بالای ۲۰ خانوار در شهرستان بیرجند در هفته دولت به بهره برداری می‌رسد.

دوستی مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی در برنامه دروازه دولت صدا و سیمای استان با اشاره به اینکه رویکرد دولت سیزدهم محرومیت زدایی از روستا ها است گفت: در مرحله اول برنامه کوتاه مدت آبرسانی پایدار به روستا‌ها با کمک قرارگاه امام حسن مجتبی (ع)، آبرسانی پایدار به ۴۹ روستای هدف بالای ۲۰ خانوار در دستور کار بود که به ۵۰ روستا آبرسانی شد.

او افزود: در مرحله دوم آبرسانی به ۱۴۵ روستا با اعتبار هزار میلیارد تومان و در مرحله سوم دو هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان برای آبرسانی به چندین روستای دیگر در نظر گرفته شده است که به طور کلی پیش بینی می‌شود تا پایان سال ۱۰۷ طرح آبرسانی به بهره برداری برسد.

دوستی با اشاره به اینکه تا سال ۱۴۰۴ تمام روستا‌های بالای ۲۰ خانوار آبرسانی پایدار می‌شوند بیان کرد:  در مجموع این سه مرحله با اعتباری نزدیک به ۴ هزار میلیارد تومان به ۵۰۲ روستا که ۴۵۰ مورد از آن ها بدون تأسیسات آبرسانی هستند و باقی نیاز به بازسازی و پایداری آبرسانی دارند، آبرسانی پایدار صورت می گیرد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی ادامه داد: در دهه فجر پارسال ۵۰ طرح آبرسانی به بهره برداری رسید و در هفته دولت امسال نیز به ۱۷ روستای دیگر در شهرستان بیرجند آبرسانی پایدار صورت می‌گرد.

او عنوان کرد: همچنین در هفته دولت ۴ طرح تکمیل آبرسانی در بیرجند،  خوسف، طبس و ماژان به بهره برداری می‌رسد که اعتبار هزینه شده برای این طرح‌ها ۱۸۷ میلیارد تومان است.

دوستی اظهار کرد: در طول دو ساله فعالیت در دولت سیزدهم طرح‌های مهمی در استان از جمله افتتاح تصفیه خانه فاضلاب بیرجند، واگذاری طرح فاضلاب فولاد قاین برای تأمین آب پایدار مجتمع فولاد قاین، انجام ۲۵ طرح رفع تنش در استان  و اضافه شدن ۳۰ متر مکعب به ظرفیت ذخیره سازی آب استان انجام شد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی در ادامه به بازسازی شبکه‌ها اشاره کرد و گفت: بازسازی شبکه‌های آبرسانی در شهر‌ها و روستا‌ها به ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که طرح‌های مطالعاتی برای آن انجام شده و به محض تأمین اعتبار  بر اساس اولویت بندی، بازسازی شبکه‌ها صورت می‌گیرد.

رفع تنش آبی روستا‌ها با آبرسانی سیار

دوستی مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: برخی از روستا‌ها در استان به دلیل جوابگو نبودن سیستم آبرسانیشان وارد تنش آبی می‌شوند که در این صورت اقدامات به شکل آبرسانی پایدار صورت می‌گیرد.

او افزود: امسال نسبت به پارسال آمار بسیار بالاتری در این بحث داریم و هم اکنون ۴۷۴ روستا تحت پوشش آبرسانی با ناوگان سیار هستند.


بیشتر بخوانید


دوستی بیان کرد: هم اکنون ۲۹ تانکر مالکیتی داریم که به وسیله آن تنش آبی روستاها را مدیریت و نیاز آبی آنان را برطرف می‌کنیم.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی ادامه داد: به طور کلی در زمان تنش سراسری آب در کشور، تنها ۹ درصد روستاها‌ی استان با این تنش مواجه شدند که با استفاده از ظرفیت ناوگان سیار توانستیم این تنش را به حداقل برسانیم.

عطش سد نهرین طبس همیشگی شد/ جبران کم آبی طبس با طرح اضطراری اب

دوستی مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: آورده سد نهرین طبس صفر شده است و با توجه به اینکه ۳۰ درصد نیاز آبی این شهر از این سد تأمین می‌شد باید برای تأمین این کسری ۱۲۰ لیتری در ثانیه،  اقدام اضطراری صورت گیرد.

او افزود: شرکت آب منطقه‌ای استان طرحی برای انتقال آب به این شهر از دشت‌های دورتر را آغاز کرده است که پیش بینی  می‌شود تابستان سال آینده به بهره برداری برسد.

دوستی بیان کرد: برای رفع کم آبی نیاز به طرحی که نتیجه آن زودتر مشخص شود داشتیم که طرح اضطراری آبرسانی که جزو ۵ طرح اضطراری ملی بود انجام شد و طی آن ۵ حلقه چاه جدید در شهر طبس حفر و تجهیز شد و در مدار بهره برداری قرار گرفت.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی عنوان کرد: کسری سد نهرین با انجام این طرح تأمین شد و با بهره برداری از طرح آب منطقه ای، پایداری آب طبس را شاهد خواهیم بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.