علی اف: پیروزی در جنگ بزرگترین ماموریت زندگی سیاسی من بود

رییس جمهوری آذربایجان گفت که رسیدن به صلح و پیروزی در جنگ نه تنها ضروری بلکه یکی از تعهدات وی در زندگی سیاسی بوده است.

الهام علی اف، رییس جمهور آذربایجان در مصاحبه‌ای عنوان کرد پیروزی در جنگ ماموریت زندگی سیاسی اش بوده و این ماموریت را به خوبی عملی کرده است.

به گزارش یورونیوز، علی اف در ادامه این مصاحبه گفت: پیروزی در جنگ مأموریت زندگی سیاسی من بود و با موفقیت به پایان رسید. ما در جنگ پیروز شدیم و عدالت را برقرار کردیم و تمامیت ارضی را به خودمان برگرداندیم و حالا دربارهٔ صلح گفتگو می‌کنیم. اگر ارمنستان صلح بخواهد به صلح خواهیم رسید، چون ما هیچ‌گونه ادعای ارضی نسبت به ارمنستان نداریم، و نمی‌خواهیم آن‌ها هم نسبت به ما چنین ادعایی داشته باشند.

وی در ادامه مدعی شد افرادی که در قره باغ زندگی می‌کنند در واقع در خاک آذربایجان زندگی می‌کنند و باید انتخاب کنند که شهروند آذربایجان هستند و در همین اقلیم زندگی کنند و در غیر این صورت باید این مکان را ترک کنند.

وی در ادامه این مصاحبه در پیامی به مردم ارمنستان گفت که کشورش خواهان صلح با دولت آنهاست و مدعی شد: رهبران ارمنستان سال‌های سال مردم خودشان را قانع می‌کردند که قوی‌ترین ارتش دنیا را دارند و اگر جنگ دربگیرد تا باکو می‌آیند، اما جنگ این روایت را درهم شکست. ما دیگر جنگ نمی‌خواهیم. نه امروز و نه هیچ وقت دیگر.

مقامات دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان بار‌ها طرف مقابل خود را به کارشکنی در برابر ابتکارات صلح جامعه بین‌المللی و رفع اختلاف مناقشه بیش از ۳۰ ساله دو کشور بر سر قره باغ متهم کرده اند.

منطقه کوهستانی قره‌باغ در داخل جمهوری آذربایجان واقع است، اما از زمان پایان جنگ در سال ۱۹۹۴ به اشغال نیرو‌های ارمنستان درآمد، اما در جریان جنگ پاییز ۲۰۲۰، بخش زیادی از آن آزاد شد و با امضای معاهده آتش بس سه جانبه بین روسیه ـ جمهوری آذربایجان ـ ارمنستان، تکلیف خانکندی مرکز قره‌باغ نامشخص رها شد.

اختلاف بر سر ایجاد گذرگاه بین خانکندی و خاک ارمنستان از طریق شهر لاچین و نیز گذرگاه بین بخش شرقی خاک جمهوری آذربایجان به سمت نخجوان موسوم به کریدور زنگه‌زور و نیز نامشخص بودن وضعیت مدیریت مناطق ارمنی نشین قره باغ از جمله موارد و موانع صلح بین دو کشور در سه سال گذشته بوده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۶ ۰۲ شهريور ۱۴۰۲
به نظر بوی توطئه میاد
دارن ارمنستان رو میترسونن ... با دادن امتیاز اقتصادی و فریب مجبور میکنن کریدور زنگزور رو تقدیم باکو کنه ...
این شکست بزرگی برای ایران هست
Germany
ایرانی
۱۸:۱۵ ۰۲ شهريور ۱۴۰۲
حیدر علی اف
کرد ارمنی
کمونیست درجه بک
بنیانگزاار کشور آران
صدام علی اف قمار باز که می گوید تورک است
دوستان صهیونیست داعش منافقین
چه ترکیب و دولت و دوستان جالبی
با یک کشور ۳ میلیونی نتونسته بجنگه از همه دنیا جنایتکاران را جمع کرد
خیلی دل و جگر و قلوه دارن .....
آخرین اخبار