سناتور‌های آمریکایی از بایدن درباره توافق مبادله زندانیان با ایران توضیح خواستند

۲۶ نماینده جمهوری خواه مجلس سنای آمریکا از رئیس جمهور این کشور در مورد مفاد توافق زندانیان با ایران توضیح خواستند. 

سناتور‌های آمریکایی طی نامه‌ای به جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا مدعی شده اند که "توافق تبادل زندانیان با ایران می تواند رویه ای خطرناک را پایه گذاری کند و ایران را قادر می‌سازد تا فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده خود را در خاورمیانه افزایش دهد. "

به گزارش العربیه، امضاکنندگان این نامه ادعا کرده اند که زمانی که دولت اوباما در سال ۲۰۱۶، ۴۰۰ میلیون دلار دارایی نقد شده را به ایران منتقل کرد نیز درباره این رویه هشدار داده اند.

این موضوع به ماجرای تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا در سال ۱۳۹۴ مربوط می شود که طی این توافق، ۴ زندانی آمریکایی از ایران و چند تن از بازداشت شدگان ایرانی از زندان‌های آمریکا آزاد شدند.

سناتور‌های آمریکایی همچنین با ابراز نگرانی از نادیده گرفته شدن تصمیمات کنگره، عنوان کرده اند:" ما همچنین نگران هستیم که دولت شما تلاش می‌کند کنگره را نادیده بگیرد و در راستای تلاش برای مذاکره مجدد بر سر توافقی دیگر پس از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ مسیر‌های دیگری برای پرداخت پول به ایران پیدا کند. "

با انتشار خبر توافق مبادله زندانیان بین ایران و آمریکا، انتقاد مقامات قبلی و فعلی این کشور از بایدن به بیشترین حد خود رسیده است و افرادی چون "جیم ریش"، عضو ارشد کمیته روابط خارجی مجلس سنا با انتشار توییتی ضمن ابراز خرسندی از بازگشت زندانیان به کشورشان از آزاد کردن دارایی های ایران انتقاد کردند.

همچنین، "تام کاتن" از نمایندگان جمهوری خواه مجلس سنا این اقدام جو بایدن را تبعیت از خواسته‌های ایران دانست و از آن انتقاد کرد.

به رغم تمامی این اظهارنظر‌ها و انتقادات برخی مقامات آمریکایی، جمهوری اسلامی ایران بار‌ها تاکید کرده است که آزادی زندانیان یک موضوع انسانی است و ارتباطی با توافقات برجام ندارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار