هشدار سازمان ملل به تصمیم بایدن برای ارسال مهمات به اوکراین

دیده‌بان حقوق بشر سازمان ملل به آمریکا برای تصمیم به ارسال مهمات خوشه‌ای هشدار داد.

نشریه گاردین در گزارشی به نقل از دو مقام آمریکایی آگاه اعلام کرد که انتظار می‌رود دولت بایدن بسته جدید کمک تسلیحاتی به اوکراین را فردا اعلام کند و این بسته شامل مهمات خوشه‌ای خواهد بود.

این نوع از سلاح‌ها که برای اولین‌بار در طول جنگ جهانی دوم مورد استفاده قرار گرفتند، معمولاً تعداد زیادی بمب کوچک‌تر را آزاد می‌کنند و به کشتار غیرنظامیان مشهور هستند. این نوع از سلاح بر اساس معاهده کنوانسیون مهمات خوشه‌ای سال ۲۰۰۸ به دلیل خطراتی که برای غیرنظامیان دارد، ممنوع شد.

اما دیده بان حقوق بشر (HRW) به آمریکا برای تأمین مهمات خوشه‌ای به اوکراین هشدار داده و گفته است این نوع سلاح به دلیل خطر شدیدی که برای جمعیت غیرنظامی ایجاد می‌کند، در بیش از ۱۰۰ کشور جهان ممنوع است.

نشریه نیویورک تایمز امروز (پنجشنبه) به نقل از یک منبع ارشد کاخ سفید گزارش داد که انتظار می‌رود واشنگتن به ارسال مهمات خوشه‌ای به اوکراین چراغ سبز نشان دهد و سی‌بی‌اس هم گفت آمریکا قصد دارد اوایل هفته آینده درباره این مسئله تصمیم بگیرد.

دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد: «انتقال این تسلیحات ناگزیر باعث رنج طولانی‌مدت غیرنظامیان خواهد شد. مهمات خوشه‌ای در بیش از ۱۰۰ کشور ممنوع است، زیرا هنگام انفجار، بمب‌های کوچکی را در منطقه وسیعی رها می‌کند. برخی از آن‌ها در اثر ضربه منفجر نمی‌شوند و برای سالیان متمادی پس از پایان جنگ، خطرات جدی برای غیرنظامیان ایجاد می‌کنند.»

 آمریکا به ممنوعیت صادرات این سلاح نپیوسته، اما صادرات این مهمات را با نرخ «دود» بیش از ۱ درصد ممنوع کرده است، این محدودیت هم می‌تواند با دستور «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، لغو شود. علی‌رغم نگرانی‌های گسترده از تأثیرات بشردوستانه مهمات خوشه‌ای، اواخر ژوئن، «لورا کوپر» معاون دستیار وزیر دفاع آمریکا، گفت که این مهمات در برابر مواضع دفاعی قوی روسیه «مفید خواهند بود».

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۱ ۱۶ تير ۱۴۰۲
بمب خوشه ای!
اوکراین بزنه روسیه هم میزنه
بعد اونوقت چه بلایی سر مردم میاد
آمریکا چقققققدر کثیف خدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۵ ۱۶ تير ۱۴۰۲
ظلم شیادی ستم جنایت جنگ و خون ریزی توسط آمریکا صهیونیسم و جمع وحشی غرب سراسر دنیا فرا گرفته غرب وحشی در راه رسیدن به اهداف ظالمانه خود متوسل به هر اقدامی میگردد
آخرین اخبار