مراسم بزرگداشت آیت الله اوحدی در زهان برگزار شد

دومین اجلاسیه طلاب و علمای زیرکوه با هدف بزرگداشت آیت الله اوحدی در شهر زهان این شهرستان برگزار شد.

 

اجلاسیه بزرگداشت آیت الله حاج شیخ محمدصادق اوحدی در حسینیه حضرت ابوالفضل العباس شهر زهان برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین خیاط مدیر حوزه علمیه خراسان در این اجلاسیه هدایت گری فرهنگی و دینی، هدایت گری سیاسی مردم و ارائه خدمات اجتماعی به جامعه را از مهمترین محور‌های اقدامات راهبردی علمای دینی در طول تاریخ دانست و گفت: دشمن با آگاهی از اهمیت و تأثیرگذاری این اقدامات، تضعیف این قشر را مورد توجه قرار داده است.

او افزود: این قشر در سخت‌ترین شرایط، کمبود امکانات و فشار‌های زیاد توانستند در بحث هویت دینی و فرهنگی تلاش‌های ارزنده داشته باشند، در مبارزات سیاسی همیشه محور حرکت‌های دشمن ستیزانه بودند و در خدمات اجتماعی هم همواره خود را فارغ از مشکلات مردم نمی‌دانستند.

حجت الاسلام و المسلمین خیاط بیان کرد: آیت الله اوحدی یکی از این عالمان بود که با حضور خود در زهان و احیاء حوزه علمیه این شهر که بعد از مدرسه علمیه علیا فردوس، مهمترین مرکز علوم دینی منطقه بود، شاگردان و افراد تاثیرگذاری را تحویل جامعه داد.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه پیامبر اکرم (ص)، ائمه اطهار (ع) و عالمان دینی باید الگوی امروز جوانان باشند تصریح کرد: متاسفانه امروز افرادی الگوی جوانان کشور شده اند که از پول نظام ارتزاق می‌کنند و زمانی که باید در کنار نظام باشند در جبهه دشمن هستند، این نقشه دشمن است.

سردار سیاری جانشین حفاظت و اطلاعات سپاه پاسداران هم در این اجلاسیه با اشاره به جنگ ترکیبی دشمن گفت: طراحی دشمن در فتنه اخیر تمرکز برآسیب به دینداری ملت ایران و بطور ویژه حجاب بود و در این توطئه بیش از ۵۰ سرویس اطلاعاتی دنیا میز مقابله با جمهوری اسلامی ایجاد کردند.

او در ادامه با اشاره به شخصیت آیت الله اوحدی افزود: این عالم بزرگ، شرایط مهیا شده در مشهد و قم را رها کرد و با ایثار به زادگاهش برگشت و با احیای حوزه علمیه به تبلیغ دین پرداخت که بسیاری از افراد موثر امروز شاگرد این عالم بودند، او در سال ۴۲ تشخیص داد که عمق استرتژیک جامعه، آموزش جوان در مناطق محروم است.

قناعت استاندار خراسان جنوبی هم با بیان اینکه دشمن با جمهوری اسلامی ایران در حال جنگ تمام عیار است، گفت: دشمن برای جنگ ترکیبی خود از تمام امکانات استفاده می‌کند و می‌خواهد جامعه، بویژه جوانان را از شاخص‌های فرهنگی و دینی تهی کند.

او با بیان اینکه برگزاری این اجلاسیه‌ها فرصتی است برای مجامع علمی، حوزوی و نسل جدید تا با بزرگان ما آشنا شوند افزود: نسل جدید باید بداند این علما و بزرگان در گذشته چه خدمات و فعالیت‌های اجتماعی داشتند و همواره به دنبال رفع مشکلات حوزه‌های مختلف مردم بودند و پناه و حامی مردم در گذشته بودند.

در این مراسم پیام‌های آیت الله رئیسی رئیس جمهور، قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، سرلشکر پاسدار سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران و آیت الله عبادی نماینده ولی فقیه در استان برای برگزاری اجلاسیه بزرگداشت آیت الله حاج شیخ محمدصادق اوحدی هم قرائت شد.


بیشتر بخوانید


رونمایی از سند هویتی آیت‌الله حاج شیخ صادق اوحدی از دیگر برنامه‌های دومین اجلاسیه جامعه علما و طلاب شهرستان زیرکوه بود.

به همین مناسبت یکی از میادین شهر زهان هم به نام آیت الله اوحدی نامگذاری شد.

آیت الله محمد صادق اوحدی در ۱۷ ربیع الاول سال ۱۳۲۱ در خانواده‌ای مذهبی و عالم پرور در زهان دیده به جهان گشود و از سن ۱۰ تا ۱۵ سالگی در مدرسه جعفریه زهان نزد والد خویش و سایر علماء، صرف و منطق و ریاضیات مقدماتی را فراگرفت.

او در سال ۱۳۳۶ برای تکمیل تحصیلات رهسپار مشهد مقدس شد.

در مدت ۸ سال توقف و مجاورت در آن مقام مقدس در مدرسه مرحوم ابدالخان عمده تحصیلات ادبیات و عربی را نزد اساتیدی همچون مرحوم فاضل بسطامی و حاجی محقق قوچانی فرا گرفت.

سطح شرح لمعه را نزد مرحوم آقا مدرس رضوی و سطح قوانین را به مدت دو سال در محضر حجت الاسلام شهرستانی و سطوح مکاسب و کفایه را نزد حجت الاسلام والمسلمین آقا شیخ حسن و در رسائل از محضر اساتیدی چون علامه انصاری و حجت الاسلام شهرستانی کسب فیض نمود.

پس از اتمام این سطوح در اواخر رمضان ۱۳۴۴ رهسپار زادگاه خود زهان شد و در سال ۱۳۴۴ با همت و تلاش و پیگیری‌های مجدانه ایشان حوزه علمیه جعفریه زهان که چندین سال قبل بر اثر سیل تخریب و تعطیل شده بود مجدداً راه اندازی کرد.

مرحوم آیت الله اوحدی با کسب اجازه از محضر آیت الله بروجردی حوزه علمیه زهان را دایر می‌نماید و ساختمان مدرسه نیز به همت ایشان تجدید بنا و در سال ۱۳۴۷ فعالیت مدرسه رسماً شروع شد.

فعالیت علمی و تلاش این عالم بزرگوار در علوم مختلف علمی و مذهبی سبب شد تا ایشان از چهار مرجع عصر خویش اجازه اجتهاد دریافت کند؛ علاوه بر فعالیت‌های علمی و دینی، ذوق و طبع شعر این عالم فرزانه نیز در خور تحسین و اشعارش در مدح ائمه اطهار نمونه‌هایی عالی از عشق و ارادت وی به ساحت مقدس ائمه اطهار (ع) است.

آیت الله محمد صادق اوحدی در آبان ۱۳۶۸ دعوت حق را لبیک گفت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.