نقش رسانه‌ها در کاهش مصرف برق و عبور از قله مصرف در تابستان

مدیر روابط عمومی برق منطقه‌ای فارس گفت: یکم لغایت هفتم تیر ماه، به عنوان "هفته مدیریت مصرف" نامگذاری شده است.

محسن جوادی آزاد با اشاره به شعار امسال این هفته یعنی "آرامش برای همه در دمای آسایش"، افزود: با تنظیم کولر‌های آبی روی دور کند و کولر‌های گازی روی عدد ۲۴ بدون ایراد خدشه به آسایش خانواده می‌توان آرامش را تجربه کرد.

او با بیان اینکه طبق رسم نامگذاری تک تک روز‌های چنین هفته هایی، طبیعی است که روز‌های این هفته هم به عناوین اختصاصی‌تری نامگذاری شده است، گفت: امروز شنبه سوم تیرماه "روز افکار عمومی و رسانه" در هفته مدیریت مصرف است، افکار عمومی یک نیروی سیاسی قوی است که علیرغم جایگاه موثر و قوی آن به لحاظ جامعیت موضوعی اش در ساختار سیاسی کشورها، صندلی خاصی به خود اختصاص نداده است. 

این مقام مسئول ادامه داد: خصلت عمده افکار عمومی آشکارا بودن آن در ارتباطات اجتماعی و گستردگی دامنه آن و به یک معنا عمومیت هست.

جوادی آزاد شناخت افکار عمومی را توانایی به دست گرفتن خط کشی برای ترسیم خطوط رفتار‌های مردم در مسیر پیش رو و ترسیم آینده‌ای بهتر برای جامعه دانست و عنوان کرد: یکی از مهمترین عوامل موثر در رشد و تبلور فرهنگی افکار عمومی «رسانه‌ها» هستند؛ رسانه‌ها در کنار رهبران فکری، تجربیات تحولات اجتماعی و سیاسی، محیط فرهنگی و طبیعی، رشد و بلوغ فکری آحاد یک جامعه را رقم می‌زنند و با بارور کردن آن، نقش مهمی در هدایت و همچنین انحطاط افکار مخاطبین خود دارند.

مدیر روابط عمومی برق منطقه‌ای فارس با اشاره به اینکه افکار عمومی در بافت جغرافیا و فرهنگی یک جامعه مشخص شکل می‌گیرد وابستگی شدید به رخداد‌های جامعه خود دارد، اظهار داشت: رسانه‌ها که خود در بطن جامعه و رخداد‌ها حضور دارند، در بازخوانی اتفاقات، مسائل، و در یک کلمه اخبار می‌توانند مهمترین عامل ترکیب بندی عناصر افکار عمومی باشند.

او گفت: افکار عمومی و رسانه‌ها بر یکدیگر اثر می‌گذارند، جای پای رسانه‌ها در سرزمین افکار عمومی در نگاه اولیه به رخدادها، نگاه به قضاوت‌ها، ارائه تحلیل‌ها و بازتاب از زاویه دروازه بانان خبر، همه و همه پر نقش و پر رنگ است. 

جوادی آزاد عنوان کرد: ابزار رسانه‌ای طیف گسترده‌ای را به خود اختصاص داده است بعضی از آن‌ها نامه‌های سرگشاده، شایعات، همایش‌ها، کنفرانس‌ها و سمینارها، تبلیغات، اخبار تجمعات و ... هر کدام می‌توانند یک ابزار برای تحت تاثیر قرار دادن افکار عمومی باشد.

مدیر روابط عمومی برق منطقه‌ای گفت: روابط عمومی‌ها در کنار هم پای همیشگی خود یعنی رسانه‌ها می‌توانند با تعیین نیاز مخاطبان، ایجاد ارتباط با گروه‌های هدف خود، برانگیختن احساس نیاز مردم به تغییر در نگرش احساسات و رفتار‌ها و تبدیل یک نگرش صحیح و موثر به رفتار اثربخش و در نهایت نهادینه ساختن یک تحول، بازیگر موثری در عرصه تحولات فرهنگی افکار عمومی باشند.

او به نقش مهم رسانه‌ها در کاهش مصرف برق و عبور از قله مصرف در تابستان‌ها اشاره کرد و افزود: جبران ناترازی تولید و مصرف برق با ترویج فرهنگ مصرف بهینه، آگاهی‌بخشی به عموم مردم و اطلاع رسانی درباره دستگاه‌های دست کم مصرف امکان پذیر است.

جوادی آزاد گفت: تولید برنامه‌های مخاطب محور و جذاب، تهیه میز گرد، نشست و گفتگو، تدوین مقالات، گزارش‌های خبری، خبر، تبلیغات، مصاحبه با متخصصان از جمله اقدامات کارآمد و اثربخش رسانه‌ها است.

او تشریح کرد: اقداماتی مانند استفاده از وسایل خانگی در ساعات کم باری (۱۰ شب تا ۱۰ صبح)، تنظیم کولر‌های گازی روی عدد ۲۴، تنظیم کولر‌های آبی روی دور کند و در بعد تجاری همکاری صاحبان مشاغل و تجار در مدیریت مصرف، مدیریت نور و سرمایش محل کسب، در بعد کشاورزی همکاری کشاورزان در ساعات پرمصرف ظهر و بعد از ظهر، در بعد صنعتی استفاده از برنامه‌های مشترک صنعت برق و صنایع بزرگ مانند تعطیلات گردشی به جای روز ثابت‌جمعه، انجام تعمیرات در تابستان و غیره، همه و همه جامعه را در گذار از این ایام خاص یاری خواهد کرد و افکار عمومی را برای دوری از اسراف و اتلاف منابع انرژی بر انگیخته خواهد کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار