بازدید مدیرعامل شستا و مدیرعامل صدر تامین از خطوط تولید شرکت لعابیران

دکتر عارف نوروزی، مدیرعامل شستا، دکتر امیرحسین نادری مدیرعامل صدر تامین، معاونین و مدیران هلدینگ‌ها و شرکت‌های تابعه شستا در سفر به استان فارس از لعابیران به عنوان یکی از مجموعه‌های مهم در تولید لعاب و زنجیره ارزش کاشی و سرامیک کشور بازدید کردند.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی (شستا) در بازدید از شرکت لعابیران با بررسی و مقایسه این شرکت نسبت به گذشته، تاکید کرد که لعابیران، شرکت پشتیبانی کننده شرکت‌های تولید کننده کاشی و سرامیک است و در طول یکی دو سال اخیر بسیار موفق عمل کرده و پشتیبانی خیلی خوبی از شرکت‌های تولیدکننده کاشی و سرامیک داشته است.

عارف نوروزی با بیان اینکه این شرکت توانسته طرح‌های توسعه‌ای خود را در زمینه فعالیت‌های دانش بنیانی بدون آلایندگی انجام دهد، توضیح داد که امسال بر اساس پیش بینی‌ها ۱۱۷ میلیارد تومان منابع به طرح‌های جدید اختصاص می‌یابد تا برخی اقلامی را که به صورت وارداتی و مورد نیاز شرکت تولید کننده کاشی و سرامیک است تولید داخلی کنیم و تحویل دهیم.

نوروزی با اذعان به اینکه در مجموع، لعابیران یک تشکیلات موفق با عملکرد خوب و قابل گسترش است، عنوان کرد که در حال حاضر تولید سالانه لعابیران، ۱۳ هزار تن است و قرار شده این ظرفیت به ۲۹ تا ۳۰ هزار تن برسد تا پشتیبانی خود را به صورت کامل، نسبت به کارخانجات تولیدی سرامیک و کاشی ادامه دهیم.

مدیرعامل شرکت شستا با اشاره به اینکه برخی شرکت‌ها بورسی هستند و خرید‌های خود را باید به صورت رقابتی انجام دهند نیز یادآور شد که بحث برخی خرید‌ها و عرضه محصولات در بورس کالا انجام می‌شود و بر اساس کشش و رقابتی که در محصولات مختلف است این اتفاق رخ می‌دهد.

عرضه محصولات جدید به بازار

امیرحسین نادری، مدیرعامل صدر تامین نیز در حاشیه این بازدید با اشاره به اینکه این مجموعه با بهره گیری از نیرو‌های توانمند داخلی توانسته وابستگی را از حوزه محصولات لعاب در کشور به شدت کاهش دهد و اکثر تولیدات را بومی کند، توضیح داد که نه تنها محصولات کاشی و سرامیک بلکه تولیدات جدید آن نیز به صورت مستمر در حال معرفی به بازار است.

مدیرعامل صدر تامین، محصولات لعابیران را بر پایه نیاز‌های مشتریان تعریف کرد که بر تولیدات دانش بنیان متکی است و از عرضه محصولات جدید به بازار خبر داد.

نادری اذعان داشت که شرکت لعابیران موفق شده سالیانه طبق نیاز، بازار خود را در داخل و حوزه صادراتی حفظ کند.

او، عملکرد مالی و سرمایه گذاری شرکت در سال گذشته را بسیار مطلوب ارزیابی کرد و از افزایش سرمایه مناسب در بورس و اوراق بهادار نیز خبر داد.

اعتبار قابل توجه لعابیران بین شرکت ها، تامین کنندگان و خریداران 

 نادر رضایی منش، مدیرعامل لعابیران هم با بیان اینکه این شرکت، یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدی لعاب، رنگ در صنعت کاشی و سرامیک در کشور است، اذعان داشت که لعابیران در طول فعالیت ۴۰ ساله خود، شاهد موفقیت‌ها و فراز و نشیب‌های فراوانی در این صنعت بوده است.

نادر رضایی منش با اشاره به اینکه شرکت لعابیران از ابتدای شروع فعالیت تا حدود سال ۹۰ که شرکت با سوددهی مناسب مواجه بوده است، تاکید کرد که دوران افول لعابیران از سال ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ آغاز شد و اعتبار این شرکت با بدهی‌های سنگین بانکی و حساب‌های بسته، زیر سوال رفته بود بطوری که گاهاً از پرداخت حقوق کارکنان خود فرد نیز عاجز بود و میلیارد‌ها تومان از سرمایه‌های ثابت و بخشی از املاک و ماشین آلات پودر خاک به فروش رسید تا شرکت سرپا بماند.

به گفته او از نیمه دوم سال ۱۳۹۹ بدون استفاده از ماشین آلات جدید و با همدلی نیروی انسانی و تلاش مضاعف آنها، شرکت لعابیران توانست علاوه بر افزایش سرمایه، اعتبار از دست رفته خود را بین شرکت ها، تامین کنندگان و خریداران باز یابد.

 تولیدات شرکت لعابیران از حدود ۵۹۰۰ تن در سال ۱۳۹۹ به ۸۷۰۰ تن در سال ۱۴۰۰ و ۱۰۷۰۰ تن در سال ۱۴۰۱ و ۱۲۵۰۰ تن در سال ۱۴۰۲ افزایش پیدا کرد.

بنا به تاکید او لعابیران در سال ۱۴۰۰ بطور کامل از زیاندهی خارج شد و به سوددهی رسید، به گونه‌ای که سود شرکت در سال ۱۴۰۱ به حدود ۱۰ میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۲ به حدود ۴۰ میلیارد تومان رسید و علاوه بر پرداخت بدهی‌های معوق کارگران و تسویه با بانک ها، در سه سال اخیر سه محصول جدید شوگر، گرانیالا و وتروزا نیز به بازار ارائه شد.

نادر رضایی منش توضیح داد که از محل این محصولات، ۱۰۰۰ تن تولید و فروش انجام گرفت و حدود یک و نیم میلیون یورور صرفه جویی ارزی، حاصل عرضه این محصولات به بازار بود.

مدیرعامل لعابیران به این نکته اشاره کرد که متوسط قیمت محصولات مشابه خارجی این تولیدات، ۲ یورو است که شرکت با قیمت متوسط یک یورو یا حتی کمتر با حاشیه سود بالا به بازار ارائه می‌دهد.

به گفته او لعابیران، یک شرکت دانش بنیان است که در سال ۱۴۰۲ نیز به دلیل تولید این سه محصول، مجوز آن را از معاونت علمی تحقیقاتی ریاست جمهوری دریافت کرد.

او با اشاره به سایر پروژه‌های در دست اقدام دیگر، عنوان کرد که شرکت لعابیران توانسته بر اساس دانش و با صرفه جویی مواد اولیه، محصولات جدیدی تولید کند که سیلیکات سدیم جامد و در مرحله بعدی، سلیکات سدیم مایع و سلیکاژل، برخی از این تولیدات است.

نادر رضایی منش با تاکید بر جایگزینی مواد اولیه داخلی با خارجی، کاهش قیمت تمام شده و بی نیازی کشور از برخی مواد اولیه خارجی به عنوان برخی دستاورد‌های لعابیران، به بازدید مدیر عامل شستا از این شرکت نیز اشاره نمود و ابراز امیدواری کرد که با کمک این هلدینگ، سرمایه مورد نیاز پروژه‌های در دست اقدام تامین شود. 

گفتنی است در جریان این این سفر، مدیرعامل شستا، مدیرعامل هلدینگ صدرتامین و هیئت همراه از ساختمان تحقیقات و طراحی محصول و آزمایشگاه شرکت لعابیران نیز بازدید کردند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.