۳۶ درصد مساحت خراسان جنوبی تحت تأثیر پدیده های بیابانی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: پدیده‌های بیابانی ۳۶ درصد از مساحت کل استان را در بر می‌گیرد.

نصرآبادی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: استان خراسان جنوبی با دارا بودن مساحتی برابر ۱۵۰ هزار و ۷۹۷ کیلومتر مربع ۹.۱۵ درصد کشور ایران و ۰.۱ درصد مساحت خشکی‌های جهان را به خود اختصاص داده است. 

او با بیان اینکه حدود ۹۶.۵ درصد از کل مساحت استان خراسان جنوبی معادل ۱۴ میلیون و ۵۷۳ هزار و ۸۷ هکتار را عرصه‌های طبیعی در بر می‌گیرد، افزود: پدیده‌های بیابانی ۳۶ درصد از مساحت کل استان را در بر می‌گیرد. 

نصرآبادی با تاکید بر اینکه ۵۰ درصد کل استان را مراتع کم تراکم بیابانی شامل می‌شود، گفت: ۶.۳ درصد مساحت کل استان خراسان جنوبی را مراتع خوب و نیمه متراکم است. 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی  مساحت جنگل‌های تنک و نیمه انبوه استان را ۴.۲ درصد مساحت کل استان دانست و ادامه داد: خراسان جنوبی با قرار داشتن بر روی کمربند خشک و نیمه خشک نیم‌کره شمالی دارای ذخائر منابع آبی بسیار ضعیف و نزولات جوی کم، تبخیر سالیانه بسیار شدید و میزان پوشش گیاهی اندک است. این شرایط موجب شده که از کل عرصه‌های طبیعی استان ۳۶ درصد را عرصه‌های بیابانی و ۵۰ درصد را مراتع کم تراکم بیابانی تشکیل دهد. 

او ادامه داد: استان خراسان جنوبی دومین استان بیابانی کشور است که بر اساس مطالعات انجام شده در زمینه مناطق تحت تاثیر فرسایش بادی و به روزرسانی سال ۱۳۹۸، ۳۲ کانون بحرانی فرسایش بادی شناسایی شده است. سطح این کانون‌ها ۲ میلیون و ۱۲۱ هزار و ۱۰۹ هکتار است.

نصرآبادی تصریح کرد: سطح مناطق تحت تاثیر فرسایش بادی در سطح استان در سال ۱۳۹۸ برابر ۴ میلیون و ۸۸۶ هزار و ۲۱۰۰ هکتار است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی  با بیان اینکه مجموع خسارت‌های ناشی از این کانون‌های بحرانی در استان خراسان جنوبی سالانه حدود ۸۴۵ هزار و ۶۵ میلیون ریال برآورد شده است.

او افزود: این در حالی است که در سال ۹۵ تعداد کانون‌های بحرانی فرسایش بادی در سطح استان ۲۸ کانون به مساحت یک میلیون و ۳۸۶ هزار و ۷۴۱ هکتار و مناطق تحت تاثیرفرسایش بادی در سطح استان برابر ۳ میلیون و ۱۲۱ هزار و ۴۷۶ هکتار بوده است.

نصرآبادی بیان کرد: این آمار نشان از افزایش یک میلیون و ۷۶۴ هزار ۷۳۴ هکتاری مناطق تحت تاثیر فرسایش بادی و ۷۲۵ هزار و ۳۶۸ هکتاری کانون‌های بحرانی فرسایش بادی در بازه زمانی ۴ ساله مطالعات این طرح در استان است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.