نرم‌افزار مصرف دارو ویژه سالمندان در مشهد طراحی و وارد بازار شد

عضو هیات علمی گروه پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق به طراحی "نرم‌افزار مصرف دارویی ویژه سالمندان مبتنی بر گوشی‌های هوشمند" و ارائه آن در بازار شد.

 دکتر نجمه ولی زاده افزود: چنددارویی از پدیده‌های شایع در دوره‌ سالمندی است، داروهایی که با تجویز پزشک و یا به‌صورت خودسرانه توسط سالمند مصرف می‌شود، که مصرف خودسرانه و قطع خودسرانه دارو برای بیماران مختلف از جمله سالمندان ممکن است مشکل‌ساز شود.

وی با بیان این که مصرف و قطع خودسرانه دارو، بار مراجعه بیماران در بیمارستان‌ها و بار مراقبتی خانواده‌ها در منازل را افزایش می‌دهد از این رو با طراحی این نرم افزار گامی موثر در جهت جلوگیری از ایجاد این مشکل در هر دو بخش برداشته شده است چرا که ضمن اشاره به توضیحات نوشتاری، آموزش‌های تصویری نیز در این نرم افزار لحاظ شده است.

عضو هیات علمی گروه پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در طراحی این نرم افزار، داروهای رایج مصرفی در دوران سالمندی قرار گرفته است تا این گروه سنی ابتدا با نیاز دارویی خود آشنا شده و سپس علت و پیامد مصرف آن دارو را بدانند.

ولی‌زاده افزود: با توجه به وجود پدیده سندروم سالمندی در این گروه سنی که موجب خستگی، ضعف و بی‌حوصلگی آنان می‌شود در این اپلیکیشن گفته شده که چرا باید دارو طبق تجویز پزشک مصرف شود و در کنار آن به عوارض مصرف و ترک خودسرانه دارو نیز اشاره شده است.

وی ادامه داد: همچنین علاوه بر درج عوارض داروهای شیمیایی و گیاهی، دسته‌بندی حوزه‌های مختلف، استخراج داروهای رایج سالمندی نیز در این نرم افزار لحاظ شده است و تلاش شده که مطالب بارگذاری شده رسا، شیوا و قابل درک باشد تا این گروه سنی به‌خوبی متوجه موارد بیان شده باشند.

عضو هیات علمی گروه پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: این برنامه برای ۶۰ نفر از سالمندان دارای بیش از ۶۰ سال سن (۳۰ مرد و ۳۰ زن) اجرا شد که اوج این کار در زمان انجام واکسیناسیون کرونا در این گروه سنی بود و در نتایج حاصله شاهد افزایش میزان تبعیت سالمندان بودیم و خوشبختانه این اپلیکیشن دارویی مثمرثمر واقع شد.

ولی‌زاده افزود: دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای اجرای این طرح ۶۰ میلیون ریال و برای طراحی آن هم ۸۰ میلیون ریال هزینه کرده است، برنامه‌ای که اکنون بودجه‌ای بیش از ۲۵۰ میلیون ریال نیاز دارد.

وی ادامه داد: این نرم افزار که نمونه مشابهی ندارد، وارد بازار شده و علاقه‌مندان می‌توانند آن را به راحتی در گوشی همراه خود دانلود نموده و مطالب آموزشی و راهنمایی‌های موردنیاز را به راحتی دریافت کنند.

عضو هیات علمی گروه پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: شماره تماسی در این برنامه گذاشته شده تا مردم در صورت نیاز بتوانند به‌طور مستقیم با مشاور و متخصص مربوطه ارتباط برقرار نموده و پاسخ سوالات خود را دریافت نمایند.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در ۱۶ شهرستان خراسان رضوی، ۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری این استان را زیر پوشش دارد و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به جمعیت ۱۸ شهرستان دیگر این استان بر عهده دانشگاههای علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه و نیشابور و دانشکده‌ پزشکی تربت‌جام است.

برچسب ها: مصرف دارو ، نرم افزار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار