طرح واکسیناسیون «پنوموکوک» برای ۲ هزار کودک در گناباد و بجستان آغاز شد

طرح واکسیناسیون پنوموکوک، ایمن سازی در برابر عفونت‌های تنفسی برای ۲ هزار کودک در شهرستانهای گناباد و بجستان زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی گناباد آغاز شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گناباد روز یکشنبه در حاشیه طرح واکسیناسیون پنوموکوک در گناباد و بجستان به خبرنگاران گفت: واکسیناسیون پنوموکوک از چند سال گذشته در کشورهای اروپایی شروع شده و در کشورمان از امروز به صورت رسمی در چرخه دائمی واکسیناسیون کودکان کمتر از یک سال قرار گرفته است.

دکتر جواد صادقی افزود: از مجموع ۱۳۰ هزار نفر زیر پوشش خدمات دانشگاه علوم پزشکی گناباد، سالانه به صورت متوسط ۲ هزار نفر از نوزادان کمتر از یک سال زیر پوشش واکسیناسیون پنوموکوک قرار می گیرند.

وی تصریح کرد: واکسیناسیون پنوموکوک برای کودکان شیرخوار از سنین دو ماهگی تا کمتر از یک سال برای ایمن سازی در مقابل عفونتهای تنفسی انجام می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گناباد گفت: عفونتهای پنوموکوک یکی از مهم‌ترین باکتری‌های بیماری‌زا و عامل اصلی بیماری پنومونی (سینه پهلو) است و می‌تواند عفونت‌های دیگری مانند سینوزیت، اوتیت (عفونت گوش میانی)، باکتریمی، مننژیت، استئومیلیت، آرتریت سپتیک، اندوکاردیت، پریتونیت، پریکاردیت، سلولیت و آبسه‌های مغزی را ایجاد کند.

وی ادامه داد: این بیماری کودکان زیادی را سالانه درگیر خود می کند و منجر به بستری شدن در بیمارستان می شود و در صورتی که درمان نشود منجر به فوت و آسیب های دائمی شامل ناشنوایی و مفصلی و غیره در کودکان می شود که با اجرای طرح واکسیناسیون پنوموکوک از ابتلای کودکان زیادی به این بیماریها جلوگیری می شود.

واکسن «روتا ویروس» برای عفونت های گوارشی کودکان

صادقی در ادامه گفت: با تامین واکسن «روتا ویروس»، این واکسیناسیون از چند ماه آینده برای پیشگیری از عفونتهای گوارشی در کودکان و شیرخواران آغاز می شود، چراکه بیماریهای گوارشی هم موجب بستری سالانه تعداد زیادی از کودکان به خصوص در ماههای گرم سال در بیمارستانها و مراکز درمانی می شود.

به گفته وی، با توجه به انجام واکسیناسیون کودکان در سطح وسیع در بخشهای مختلف چند سالی است که شاهد کاهش عفونت های سرخک، سرخچه، اوریون و فلج اطفال در بین اطفال هستیم، اما بیشترین بیماریها که کودکان و از جمله کمتر از یک سال را تهدید می کند عفونتهای ویروسی تنفسی و گوارشی است که با اجرای طرح واکسیناسیون پنوموکوک و روتا ویروس شاهد کاهش قابل توجه ابتلای کودکان به این بیماریها خواهیم بود.

بیماری پنوموکوک بر اثر تجمع باکتری‌هایی به نام استرپتوکوک نومونیا در پوشش مخاطی بینی و در پشت گلو ایجاد می شود که اگر تعدادشان زیاد باشد، می‌توانند باعث ایجاد عفونت در دستگاه تنفسی، گوش میانی یا حفره‌های سینوسی شوند.

مقاوم بودن این باکتری در برابر آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند پنی‌سیلین و انتشار سریع آن از طریق عطسه و سرفه سبب شده تا واکسن‌های ویژه‌ای برای آن طراحی شود. از علائم ابتلا به این بیماری می توان به تب و لرز، درد قفسه سینه، سرفه، تنگی نفس، تنفس سریع، ضربان قلب سریع، خستگی و ضعف اشاره کرد.

تشدید علایم بیماری در کودکان سبب شده تا متخصصان تزریق چهار دُز واکسن پنوموکوک را در کودکان آن هم در بازه زمانی دو ماهگی، چهار ماهگی، شش ماهگی و بین ۱۲ تا ۱۵ ماهگی توصیه کنند.

دانشگاه علوم پزشکی گناباد با ۲ بیمارستان علامه بهلول گنابادی و آیت الله مدنی، ۱۷ مرکز سلامت، ۴۶ خانه بهداشت و ۱۶ پایگاه اورژانس و یک پایگاه اورژانس هوایی، مشغول ارائه خدمت به مردم شهرستان های گناباد و بجستان در جنوب خراسان رضوی است.

۱۳۰ عضو هیات علمی در چهار دانشکده پزشکی، بهداشت، پرستاری و پیراپزشکی کار آموزش دو هزار دانشجو را در این دانشگاه بر عهده دارند.

دانشگاه علوم پزشکی گناباد شامل مراکز تحقیقاتی توسعه اجتماعی و ارتقا سلامت، عوامل اجتماعی موثر بر سلامت (SDH) ، پرستاری، بیماریهای عفونی و سلامت باروری و جمعیت است.
بیش از ۱۳۰ هزار نفر از مردم این شهرستانها زیر پوشش خدمات دانشگاه علوم پزشکی گناباد قرار دارند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار