پژوهشگران مشهدی نرم‌افزار آموزشی ویژه سالمندان مبتلا به سرطان را طراحی کردند

مدیر گروه پرستاری اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: محققان این گروه موفق به طراحی نرم افزار آموزشی ویژه بیماران سالمند مبتلا به سرطان شدند.

نجمه، ولی زاده مدیر گروه پرستاری اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: نرم افزار آموزشی ویژه بیماران سالمند مبتلا به سرطان با این هدف طراحی شده است که با آموزش‌های لازم از عوارض شیمی درمانی کاسته شود.

او با بیان اینکه با افزایش سن احتمال ابتلا به بیماری سرطان افزایش می‌یابد و سالمندان اغلب به سرطان‌های دستگاه گوارش مبتلا می‌شوند افزود: از این رو در این نرم افزار آموزشی مراقبت‌های پرستاری پس از شیمی درمانی و آموزش مدیریت عوارض به عموم بیماران آموزش داده می‌شود تا از مراجعات بعدی بیماران به بیمارستان جلوگیری شود.

مدیر گروه پرستاری اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: شایع‌ترین عارضه بعد از شیمی درمانی احساس تهوع و استفراغ در بیماران است که در این نرم افزار، اقدامات دارویی و غیر دارویی برای مرتفع شدن این عارضه به بیماران آموزش داده می‌شود.

ولی زاده بیان کرد: این نرم افزار در سامانه بازار قابل دریافت است و در حال حاضر در دسترس بیماران بیمارستان امید به عنوان یکی از مراکز آموزشی تک تخصصی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با توجه به خدمت رسانی تخصصی در زمینه سرطان قرار دارد.

او تصریح کرد: پیش از این نیز نرم‌افزار "دارو درمانی در سالمندی" در قالب پایان‌نامه دانشجویی در این دانشگاه طراحی شده است چرا که در دوران سالمندی به دلیل بیماری‌های مزمن، پدیده چند دارویی وجود دارد و اکثر سالمندان یا نوبت و میزان دارویی خود را فراموش می‌کنند یا از نحوه استفاده صحیح آن مطلع نیستند که این نرم افزار کمک می‌کند تا سالمندان به موقع و در نوبت مناسب داروی خود را مصرف کنند.

عضو هیأت علمی دانشکده پرستاری و مامایی مشهد با بیان اینکه در این نرم افزار تمامی نکات دارویی سالمندان و راه‌های مصرف دارو آموزش داده می‌شود تاکید کرد: در این نرم افزار با حضور یک پزشک فارماکولوژی عوارض تداخل دارویی نیز آموزش داده شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار