جمعیت اروپا در حال پیرشدن است

در ادامه روند نگران کننده ترکیب جمعیتی قاره سبز، گزارش‌ها نشان دهنده آن است که جمعیت اروپا در حال کم شدن و پیرشدن است.

به گزارش پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی یورو نیوز، آمار‌های جدید نشان می‌دهد جمعیت اتحادیه اروپا در حال کاهش است. در گزارش جمعیت شناسی که مرکز آمار اروپا منتشر کرده است، علل مختلفی برای این روند ذکر شده است. این روند بر زندگی ده‌ها میلیون نفر در اروپا تأثیر می‌گذارد. بر اساس جدیدترین آمار جمعیتی منتشر شده از جانب مرکز آمار اروپا، جمعیت کشور‌های عضو اتحادیه اروپا در مقایسه با سال ۲۰۲۰، بیش از نیم میلیون کاهش یافته است.

تاثیر نامطلوب مرگ و میر‌های ناشی کووید-۱۹ را می‌توان به روشنی بر جمعیت کشور‌های اروپایی مشاهده کرد، به طوری که این همه گیری، رشد سالانه مشاهده شده تا سال ۲۰۲۰ را متوقف کرد.

با وجود افزایش جمعیت ۱۷ کشور عضو اتحادیه اروپا، روند جمعیتی هفت کشور دیگر در قاره سبز، معکوس است. این روند با کاهش محسوس رشد جمعیتی در کشور‌های ایتالیا، لهستان، یونان و کرواسی کاملا قابل مشاهده است. 

آمار‌های جمعیتی که هرسال مرکز آمار اروپا منتشر می‌کند با هدف بررسی وضعیت توسعه جمعیت اروپا به استناد چند شاخص کلیدی تهیه می‌شود. 

جمعیت اتحادیه اروپا در ۱ ژانویه سال ۲۰۲۲، حدود ۴۴۷ میلیون نفر بود که در مقایسه با روز مشابه در سال ۲۰۲۱ کمی کاهش داشت. گرچه جمعیت اروپا درمقایسه با سال ۲۰۰۱، حدود ۴ درصد افزایش یافته است، اما در روند کلی، جمعیت برای دومین سال متوالی کاهش داشته است.

جمعیت اتحادیه اروپا تا ژانویه ۲۰۲۰ از رشد سالانه برخوردار بود و سپس روند منفی را شروع کرد که این مسئله به تلفات ناشی از همه گیری کرونا نسبت داده می‌شود.

واقعیت دیگری که باید به آن توجه داشت این است که جمعیت کشور‌های عضو اتحادیه اروپا به سرعت در حال پیر شدن است. جدیدترین آمار نشان می‌دهد که بیش از یک پنجم از ساکنان این کشور‌ها در حال حاضر ۶۵ سال یا بیشتر از ۶۵ سال سن دارند. با دسترسی به امکانات بهداشتی بهتر، سهم افراد ۸۰ ساله یا بالاتر در ترکیب جمعیتی اروپا، در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۰۲ تقریبا دو برابر شد. از طرف دیگر، کاهش جمعیت زیر ۲۰ سال نیز در اروپا مشهود است. این روند به معنای افزایش میانگین سنی افراد میانسال در سال‌های آینده در اتحادیه اروپا است.
میانگین سنی مردم در اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۲، حدود ۴۴.۴ سال بود که در مقایسه با ۲۰ سال قبل تقریبا شش سال افزایش یافته است. ایتالیا با ۴۸ سال سن، بالاترین میانگین سنی را در میان کشور‌های عضو اتحادیه اروپا داشت و قبرس با میانگین سنی ۳۸.۳ سال در انتهای این جدول قرار گرفت.

نکته قابل تامل دیگر این است که زنان در اتحادیه اروپا عمر طولانی تری دارند. بر اساس جدیدترین آمار، شاخص امید به زندگی در زنان در اتحادیه اروپا بیشتر از مردان است. باآنکه شاخص امید به زندگی در فاصله سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ حدود ۱.۲ سال در اروپا کاهش یافته است، آمار کلی نشان می‌دهد که زنان اروپایی ۵.۷ سال بیشتر از مردان عمر می‌کنند. همه کشور‌های عضو اتحادیه اروپا همین روند را دنبال کردند. میانگین کلی امید به زندگی از ۷۷.۶ سال در سال ۲۰۰۲ به ۸۰.۱ سال در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است. عواملی مانند کاهش مرگ و میر نوزادان، افزایش استاندارد‌های زندگی، بهبود سبک زندگی، آموزش بهتر و پیشرفت در مراقبت‌های بهداشتی و پزشکی مرگ‌های زودرس را به تاخیر می‌اندازد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۴ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲
یک نگاه به جمعیت خودمون کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۰ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲
مثل زمستون گذشته پیر نیشن گاز هم ندارن میلرزن
آخرین اخبار