اخراج اجباری در انتظار روس‌تبار‌هایی که زبان لتونی بلد نیستند

لتونی از شهروندان روس‌تبار خود آزمون زبان می‌گیرد و در صورتی که افراد نمره مورد نظر را کسب نکنند از کشور اخراج خواهند شد.

دیمیتریج تروفیموف، دبیر امور خارجه وزارت کشور لتونی می‌گوید دولت این کشور قصد دارد از ۲۰ هزار نفر در کشور که دارای پاسپورت روسی هستند، آزمون زبان لتونی بگیرد. دولت می‌گوید دلیل این اقدام آن است که «میزان وفاداری شهروندان روسیه نگران کننده است».

به گزارش رویترز، این مقام وزارت کشور لتونی گفت: «به شهروندان روس تبار زیر ۷۵ سال که تا پایان سال موفق به پذیرش در این آزمون نشوند، فرصت معقولی برای ترک این کشور داده خواهند شد. اگر آن‌ها کشور را ترک نکنند، ممکن است با «اخراج اجباری» روبرو شوند».

 اکثر ۲۰ هزار روس تباری که در لتونی زندگی می‌کنند و پاسپورت روسی دارند، سالمندان یا زنان هستند. این افراد دهه‌ها است ساکن لتونی هستند و اکنون برای اثبات وفاداری خود مجبور هستند در آزمون زبان قبول شوند. گفتنی است، زبان لتونی همواره به عنوان یکی از چالش برانگیزترین زبان‌ها در نظر گرفته شده است.

صحبت کردن به روسی به جای لتونی در این کشور مسئله‌ساز نبوده است، اما پس از آغاز جنگ اوکراین، اوضاع برای شهروندان روس کمی متفاوت شد. گفته می‌شود مبارزات انتخاباتی سال گذشته در لتونی هم تا حد زیادی مربوط به چالش‌های هویت ملی و نگرانی‌های امنیتی بوده است. 

پس از حمله روسیه به اوکراین در فوریه گذشته، لتونی کانال‌های تلویزیونی روسیه را قطع کرد، بنای یادبود شوروی سابق را در هم شکست و اکنون در تلاش است تا آموزش به زبان روسی را حذف کند. این باعث شده است که بسیاری از شهروندان این کشور که اصالتا روس تبار هستند و حدود یک چهارم جمعیت ۱.۹ میلیونی آن را تشکیل می‌دهند، احساس کنند ممکن است جایگاه خود را در جامعه از دست بدهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۰۰:۳۰ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
همون بلایی که اوکراینیا سر روسای اوکراینی آوردن ایندفعه میخوان سر روسای لتونی بیارن
وطن ربطی به زبان نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۷ ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
اخراج اجباری از کشور در انتظار بی حجابای هنجارشکن
آخرین اخبار