تاکید اسپانیا بر توجه به میانجیگری برزیل و چین درباره جنگ اوکراین

نخست وزیر اسپانیا در سفر به آمریکا خواهان توجه بیشتر به طرح چین و برزیل به منظور پایان جنگ اوکراین خواهد شد.

از زمان آغاز جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ تاکنون کشور‌های مختلفی به دنبال میانجیگری برای پایان بخشیدن به این جنگ بوده اند. با این حال، آمریکا به عنوان طرف اصلی این نبرد نیابتی حاضر به پذیرش صلح میان دو طرف نشده است. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، منابع دیپلماتیک اسپانیا امروز (پنجشنبه) اعلام کردند پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا در سفر خود به واشنگتن و دیدار با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در روز جمعه، از ایالات متحده خواهد خواست توجه بیشتری به پیشنهادات کشور‌های غیرعضو سازمان ناتو از جمله چین و برزیل برای پایان بخشیدن به جنگ اوکراین بکند. 

اسپانیا همانند آمریکا، اقدام روسیه در جنگ با اوکراین را غیرقانونی دانسته و بر ارسال تسلیحات به کی یف تاکید دارد. با این وجود، مادرید به دلیل روابط خوبی که با کشور‌های آمریکای لاتین و چین دارد می‌کوشد نقشی میانجیگر در این تخاصم ایفا کند. 

سانچز در ماه مارس به پکن سفر کرده و با مقامات چینی درباره طیف گسترده‌ای از مسائل از جمله جنگ اوکراین رایزنی کرد. وی همچنین در ماه میلادی گذشته (آوریل) در مادرید میزبان لولا داسیلوا، رئیس جمهور برزیل بود. 

منابع دیپلماتیک می‌گویند: با این وجود، نخست وزیر اسپانیا در سفر خود به آمریکا حامل دیدگاه‌های مختلف و متفاوت تری نسبت به چین و برزیل است و از بایدن خواهد خواست به پیشنهادات سایر کشور‌های غیرعضو ناتو که تحت تاثیر جنگ اوکراین قرار گرفته اند توجه بیشتری کند. 

دیدار رهبران آمریکا و اسپانیا به عنوان دو کشور عضو ناتو در حالی فردا در کاخ سفید انجام می‌شود که مادرید در نیمه دوم سال جاری میلادی ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برعهده خواهد داشت. این ریاست همزمان با تلاش‌های کشور‌های قاره سبز به منظور تقویت صنعت داخلی و تامین مطمئن مواد خام، و انرژی خواهد بود. همچنین اقدام دولت بایدن در اعطای یارانه سبز با هدف کاهش تورم یکی از مسائلی است که باعث کاهش رقابت پذیری اروپا با ایالات متحده شده و نارضایتی این اتحادیه را به دنبال داشته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار