کانادا: در برابر اقدامات چین مرعوب نخواهیم شد

نخست‌وزیر کانادا به اقدام چین در اخراج یک دیپلمات کانادایی از این کشور واکنش نشان داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، «جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد: «ما هرگز از اقدام تلافی‌جویانه چین مرعوب نخواهیم شد.»

ترودو در گفت‌وگو با رسانه‌ها در اُتاوا گفت: «ما متوجه اقدام تلافی‌جویانه چین در اخراج دیپلمات خودمان از این کشور شدیم. ما هرگز از این اقدام مرعوب نمی‌شویم و به اقدامات خود به منظور حفاظت شهروندان کانادایی در برابر مداخلات خارجی ادامه خواهیم داد.»

ساعاتی قبل چین  یک دیپلمات کانادایی در شانگهای را پس از این‌که اُتاوا به یک دیپلمات چینی مستقر در تورنتو گفت که این کشور را ترک کند، اخراج کرد.

کانادا روز دوشنبه «ژائو وی» دیپلمات چینی را پس از آن‌که یک گزارش اطلاعاتی او را متهم به هدف قرار دادن یک قانونگذار کانادایی منتقد رفتار چین با اقلیت مسلمان اویغور کرد، اخراج کرد.

«ملانی جولی» وزیر امور خارجه کانادا روز دوشنبه مدعی شد: «ما هیچ‌گونه مداخله خارجی را تحمل نخواهیم کرد.»

بر اساس بیانیه وزارت خارجه چین، پکن در واکنش به «اقدامات غیرمنطقی کانادا» به «جنیفر لین لالوند» کنسول کنسولگری کانادا در شانگهای گفت که تا ۱۳ می‌ باید چین را ترک کند.

وزارت خارجه چین افزود: «چین حق پاسخگویی بیشتر را برای خود محفوظ می‌دارد.»

تنش‌های دیپلماتیک بین دو کشور از زمان بازداشت «منگ وانژو» مدیر اجرایی هوآوی در سال ۲۰۱۸ و پس از آن دستگیری دو کانادایی به اتهام جاسوسی توسط پکن بالا بوده است. هر سه این افراد در سال ۲۰۲۱ آزاد شدند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ایرانیومU-238.03
۱۲:۵۹ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
آرزو بر جوانان عیب نیست.
آخرین اخبار