آغاز پشم چینی بهاره از دام‌های عشایر خراسان جنوبی

عشایر خراسان جنوبی کار برداشت پشم بهاره از دام‌های خود را آغاز کردند.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: همه ساله با گرم شدن هوا و همزمان با کوچ عشایر به مناطق ییلاقی، کار برداشت بهاره پشم از دام‌های عشایر استان آغاز می‌شود.

ابراهیمی افزود: پشم چینی عشایر استان در دو نوبت بهاره و پاییزه انجام می‌شود و این کار به خنک نگهداشتن بدن گوسفند و رعایت بهداشت دام کمک می‌کند.

به گفته وی نژاد بلوچی، دورگ و افشاری از انواع نژاد گوسفند پرورش یافته توسط عشایر استان است.

مدیرکل امور عشایر استان با بیان اینکه قیمت پشم و کرک امسال مناسب است، افزود: قیمت هر کیلوگرم پشم ۱۴ هزار تومان و قیمت هر کیلوگرم کرک و مو ۴۰۰ هزار تومان قیمت گذاری شده است.

ابراهیمی تعداد دام سبک عشایر استان را حدود ۹۰۰ هزار راس برشمرد و گفت: بخشی از پشم تولیدی به مراکز صنعتی و عمده آن در تولید صنایع دستی همچون بافت قالی، جاجیم، گبه و گلیم استفاده می‌شود و کرک نیز در بافت پلاس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: پشم‌چینی گوسفندان طبق رسوم عشایر توسط افرادی مجرب انجام می‌شود تا بتوانند بهترین برداشت را داشته باشند.

به گفته وی پشم چینی زودهنگام ممکن است دام را درمعرض شرایط نامساعد محیطی قرار دهد و پشم چینی دیرهنگام نیز امکان ایجاد تنش حرارتی در گوسفند را بالا می‌برد و مشکلاتی در راستای رشد و تولید برای دام ایجاد می‌کند.

عشایر خراسان جنوبی پارسال با پشم چینی دام‌ها در دو نوبت ۵۲۰ تُن پشم و ۸۰ تُن کرک و مو برداشت کردند و پیش بینی می‌شود در سال جاری نیز مشابه سال گذشته عملکرد داشته باشند.

برچسب ها: عشایر ، دام سبک ، کوچ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار