معلمان سنگرداران عرصه علم و ادب/ وقتی رتبه بندی بزرگترین دغدغه می‌شود

هر چند معلمان در حوزه های معیشتی، اداری و ... مشکلاتی دارند ولی مهمترین دغدغه های آن ها طرح رتبه بندی است.

معلم تنها یک کلمه نیست، معلم فقط یک مشعل سوزان نیست که جهل و بی سوادی دوران کودکی را به دانایی و علم جوانی مبدل کند، معلم همان انسان دلسوزی است که در پیچ و خم‌های دوران کودکی و جوانی دست انسان را می‌گیرد و به او علم و اخلاق و ادب یاد می‌دهد.

چه در سال‌های نخستین معلمی در مناطق محروم و مرزی، یا در روزهای کرونایی پشت سیستم‌های کامپیوتری و چه جلوی تحت سیاه با شوق می‌آموزد تا دانش آموزان این سرزمین فردایی بهتر را برای خود و کشورشان رقم بزنند.

معلمان امروز خراسان جنوبی وارثان آموزگاران شوکتیه

این همت معلمی را در خراسان‌جنوبی دو چندان می‌توان دید؛ در سرزمینی که افتخارش وجود مدرسه شوکتیه سومین مدرسه به سبک نوین در ایران است و از گذشته به تربیت معلمان برجسته افتخار کرده است.

اگر وارد مدرسه شوکتیه شویم هنوز در آرامش حجره‌های قدیمی آن صدای معلمانی را می‌توان شنید که دلسوزانه به دانش آموزان ریاضی و گلستان سعدی و قرآن یاد می‌دادند و باور داشتند که شغلشان ادامه مسیر انبیا است.

معلمان این روزهای خراسان جنوبی نیز وارثان به حق همان معلمان گذشته‌ای هستند که ثمره فعالیتشان پرفسور گنجی‌ها بوده است و این روزها باید پای صحبتشان نشست و از آنان درس آموخت.

از ۱۷ سالگی معلمی می‌کنم

دکتر زهرا فتحی که در شهرستان طبس مشغول به تدریس و سرگروه زیست شناسی است و امسال به عنوان معلم نمونه استانی انتخاب شده گفت: ۱۷ ساله بودم که در دانشگاه فردوسی مشهد در رشته دبیری زیست شناسی پذیرفته شده و از همان زمان کار معلمی را آغاز کردم.

او با اشاره به اینکه ۲۵ سال سابقه کار در آموزش و پرورش دارد، بیان کرد: دارای ۱۰ مقام کشوری و استانی در جشنواره پرسش مهر ریاست جمهوری و مقام‌های استانی و کشوری در جشنواره علمی پژوهشی فرهنگیان بسیجی، جشنواره الگوهای برتر تدریس زیست شناسی و معلم پژوهنده هستم.

ارائه ۴۵ مقاله ISI

این معلم پژوهشگر گفت: همچنین کسب رتبه اول در جشنواره کتاب برتر آموزش و پرورش استان، عنوان پایان نامه برتر در جشنواره پایان نامه‌های برتر خیام، جوان نمونه آموزش و پرورش در جشنواره حضرت علی اکبر، بانوی فرهنگی برگزیده استان، معلم تأثیر گذار و ۴ عنوان پژوهشگر برتر استان نیز در رزومه خود دارم.

فتحی افزود: در طول این سال‌های معلمی ۴۵ مقاله ISI، علمی – پژوهشی، ارائه سخنرانی و پوستر در کنفرانس‌های ملی و بین المللی داشته‌ام.

این معلم نمونه خراسان جنوبی که در سال ۸۵ مدرک کارشناسی ارشد خود را کسب کرده است، بیان کرد: در سال ۹۲ نیز در مقطع دکترای زیست شناسی دانشگاه تهران پذیرفته شده و در سال ۹۶ نیز از پایان نامه خود دفاع کردم.

مسیر درست را با اخلاق و در عمل به نوجوان نشان دهیم

فتحی درباره شیوه صحیح برخورد با نوجوانان و جوانان گفت: به اعتقاد من باید با نوجوانان با اخلاق و همراه با آرامش برخورد کرده و با رفتار خودمان مسیر درست را به آنان نشان دهیم.

معلم نمونه استانی ادامه داد: به عنوان مثال زنگ نماز که فرا می‌رسد، کار و تدریس را تعطیل کرده و به دانش آموزانم می‌گویم ادامه بحث را بعد از اقامه نماز خواهیم داشت و معتقدم با عمل خوب و نه فقط در قالب سخنران، می‌توان بر دانش آموزان تأثیر گذاشت.


بیشتر بخوانید


فتحی با تأکید بر اینکه مشکلات معیشتی و بحث رتبه بندی معلمان در شرایط فعلی دو مسئله مهم برای فرهنگیان است، عنوان کرد: به نظر من در حوزه رتبه بندی معلمان باید یک تجدید نظر صورت گیرد چرا که خود من با این سابقه علمی حائز رتبه چهار شدم.

او تصریح کرد: از طرف دیگر ارزیابان در همه استان‌ها نیز با نگاه یکسانی موضوع رتبه بندی معلمان را پیگیری کنند.

فائزه سورگی معلم جوان و نمونه خراسان جنوبی نیز که از سال ۹۲ کار تدریس را آغاز کرده است گفت: معلم مقطع ابتدایی‌ هستم ولی چند سالی است که به تدریس برای دانش آموزان با مشکلات ویژه مشغول هستم.

او با اشاره به اینکه از همان سال ۹۲ که در دانشگاه فرهنگیان در رشته آموزش ابتدایی پذیرفته شده کار معلمی را آغاز کرده است، بیان کرد: هم اکنون نیز دانشجوی دکتری برنامه‌ریزی درسی در دانشگاه بیرجند هستم.

یک معلم همیشه پژوهشگر

این معلم جوان که متولد ۱۳۷۴ است درباره چرایی انتخاب خود به عنوان معلم نمونه خراسان جنوبی گفت: من همیشه سعی کرده‌ام که یادگرفتن و یادگیرنده بودن را فراموش نکنم و در کنار معلمی همواره تحقیق و پژوهش داشته باشم.

سورگی که در شهرستان خوسف خدمت می‌کند، ادامه داد: به نظرم توجه به این دو مؤلفه موجب شد که به عنوان معلم نمونه استانی انتخاب شوم و البته لطف خداوند و همراهی خانواده در این موضوع حتماً تأثیرگذار بوده است.

او بیان کرد: یکی از موضوعاتی که باید به آن پرداخته شود بحث شیوه جذب معلم و آموزش معلمان است چرا که حتی اگر بهترین برنامه درسی را داشته باشیم آنکه باید این برنامه را اجرا کند معلم است.

دو مسئله مهم در نظام آموزش و پرورش

این معلم نمونه خراسان جنوبی گفت: به اعتقاد من شیوه‌های آموزش و جذب معلم باید ساز و کارهای منطقی‌تر و شفاف‌تری داشته باشد.

سورگی با بیان اینکه از دیگر مسائل مهم برای اکثر معلمان بحث رتبه بندی است، عنوان کرد: هر چند پشت رتبه بندی معلمان نیت خیری قرار داشته است ولی انتقادات بسیار جدی به ساز و کارهای آن وجود دارد و آسیب‌های جدی تری را به همراه داشت.

۴ معلم نمونه خراسان جنوبی تجلیل می‌شوند

موسوی نژاد مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی نیز با اشاره به اینکه امسال از ۳۹ معلم نمونه شهرستانی و ۴ معلم نمونه استانی تجلیل می‌شود، گفت: آقای محمود خسروانی و خانم‌ها زهرا فتحی، فائزه سورگی و فاطمه بارانی معلمان نمونه استانی هستند.

او با اشاره به اینکه مراسم سپاس معلم نیز امروز در دبیرستان تزکیه بیرجند به صورت نمادین برگزار می‌شود، افزود: مراسم محوری تجلیل از معلمان نمونه نیز روز ۱۷ اردیبهشت ماه با حضور استاندار خراسان جنوبی برگزار می‌شود.

آری اینجا خراسان جنوبی است، سرزمین معلمان پرتلاش، دغدغه مند و همواره پژوهشگر که به حق میراث داران نیک معلمان گذشته‌اند؛ امید که قدرشان را بدانیم و در زمینه کاهش دغدغه‌های آن ها تلاش کنیم.

منبع: مهر

برچسب ها: روز معلم ، هفته معلم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.