اسناد پنتاگون: کانادا هزینه‌های ناتو را برآورده نخواهد کرد

اسنادی که به تازگی از پنتاگون افشا شده بیانگر آن است که مقام‌های آمریکا از بی توجهی کانادا به تامین هزینه‌های ناتو شاکی بوده‌اند.

نشریه واشنگتن پست در گزارشی به اسناد افشا شده از وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اشاره کرده و نوشت که «جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا، در اظهارات خصوصی به مقام‌های ناتو اعلام کرده است که کانادا هرگز نمی‌تواند هزینه‌های نظامی ناتو را پرداخت کند.

این اسناد با افشای آنکه بودجه نظامی کانادا در نزدیک به ۳۰ سال گذشته از ۱.۴ درصد تجاوز نکرده است، افزوده‌اند: «اگرچه ناتو از کشور‌های عضو می‌خواهد حداقل ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را برای دفاع هزینه کنند، ترودو به ناتو اطلاع داده است که کانادا هرگز به ۲ درصد هزینه‌های دفاعی نخواهد رسید.»

این بخشی از اسناد افشا شده پنتاگون است که اولین بار ماه گذشته میلادی برای عموم منتشر شد، و در آن مقام‌های آمریکا از کانادا شاکی بوده و معتقدند: «کمبود‌های گسترده دفاعی مانع از توانایی‌های کانادا می‌شود، و روابط شرکا و مشارکت‌های ناتو را تیره میکند.»

به تازگی «جک تیکسریا»، ۲۱ ساله، عضو گارد ملی ارتش در ماساچوست، آمریکا متهم شده ست که اسناد طبقه‌بندی شده اطلاعاتی، از جمله اطلاعات فوق حساس در زمینه جنگ اوکراین، دامنه نفوذ آمریکا و متحدانش را بر روی شبکه اجتماعی دیسکورد منتشر کرده و باعث افشای عمومی آن‌ها شده است.  

پس از افشای اسناد دیپلماتیک روی وب‌سایت ویکی‌لیکس در سال ۲۰۱۰، اسناد فاش شده اخیر، جدی‌ترین نقض امنیتی آمریکا محسوب می‌شود. هفته‌های گذشته این اسناد بار‌ها در شبکه‌های اجتماعی بازنشر شدند، اما نیویورک تایمز هفته پیش به طور رسمی از مجموعه جدیدی از اسناد طبقه‌بندی‌شده آمریکا در فضای مجازی که به بیرون درز کرده و شامل اسرار امنیت ملی آمریکا در مورد اوکراین، چین و خاورمیانه است، گزارش داد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار