سازمان تجارت جهانی:

جنگ اوکراین بر تجارت بین المللی تاثیر منفی داشته است

سازمان تجارت جهانی پیش بینی کرد در سال جاری میلادی نسبت به سال ۲۰۲۲ تجارت بین‌المللی شاهد رشد کمتری باشد.

شرایط اقتصادی در سال جاری میلادی در جهان به دلیل شرایط سیاسی و نیز کاهش ثبات شاهد تلاطم بسیاری بوده است. این در حالی است که تحلیلگران آینده‌ای روشن را برای اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۳ پیش بینی نمی‌کنند.

به گزارش تله تریدر، سازمان تجارت جهانی امروز (چهارشنبه) در گزارشی اعلام کرد انتظار می‌رود رشد تجاری جهان در سال ۲۰۲۳ شاهد رشد ۱.۷ درصدی باشد. این در حالی است که در سال ۲۰۲۲ جهان رشد ۲.۷ درصدی را تجربه کرده بود و این به معنای کاهش رشد تجارت جهان در سال جاری میلادی است.

در گزارش سازمان تجارت جهانی آمده است: رشد تولید ناخالص داخلی واقعی جهان (بر اساس نرخ ارز بازار) به ۲.۴ درصد در سال ۲۰۲۳ می‌رسد که در مقایسه با رشد ۳ درصدی در سال گذشته میلادی شاهد کاهش است. دلیل کاهش پیش بینی‌ها درباره شاخص‌های اقتصادی جهان در سال جاری میلادی به تاثیرات مخرب جنگ اوکراین و تحریم روسیه، تورم بالا در جهان، سیاست‌های پولی سخت گیرانه و عدم اطمینان از بازار مالی باز می‌گردد.

این نهاد تجاری با این حال پیش بینی کرد سال آینده میلادی رشد تجاری و تولید ناخالص داخلی جهان بهبود یابد. این گزارش می‌افزاید: در سال ۲۰۲۴ رشد تجارت جهانی ۳.۲ درصد رشد و تولید ناخالص داخلی جهان ۲.۶ درصد رشد را تجربه خواهد کرد.

انگازی اوکونجو، مدیر کل سازمان تجارت جهانی در بیانیه خود آورده است: سرمایه گذاری در همکاری‌های چندجانبه تجاری و رشد اقتصادی استاندار‌های زندگی مردم را در بلندمدت تقویت می‌کند. این موضوع حائز اهمیت است که دولت‌ها از ایجاد موانع در تجارت خودداری کنند.

بر اساس اصول اقتصاد لیبرالی که کشور‌های غربی از آن تبعیت می‌کنند، از آنجا که دولت‌ها تاجران خوبی نیستند، باید کمترین مداخله را در امور اقتصادی داشته باشند و به بخش خصوصی اجازه دهند آزادانه اقدام به فعالیت‌های تجاری کنند. با این حال، تبعات تصمیمات سیاسی در غرب باعث افزایش مداخله حکومت‌ها در امور اقتصادی شده است. وضع تحریم علیه کشور‌ها یکی از مداخلات آشکار دولت‌ها در تجارت محسوب می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار