تأکید کانادا و تایوان بر گسترش همکاری‌ها در میانه خشم چین

وزیر تجارت کانادا از گسترش همکاری‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌های خارجی با جزیره تایوان خبر داد.

برخلاف مخالفت چین با گسترش همکاری‌های کشور‌های غربی با جزیره تایوان، اکنون کانادا از همکاری‌ها با تایپه در زمینه سرمایه‌گذاری خارجی خبر می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، «ماری نگ» وزیر تجارت کانادا امروز (سه‌شنبه) پس از گفت‌وگو با جان دنگ، مذاکره‌کننده ارشد تجاری تایوان، از موافقت با آغاز مذاکرات رسمی میان تایپه و اُتاوا برای سرمایه‌گذاری خارجی خبر داد.

در بیانیه وزارتخانه تجارت کانادا آمده است: «دو طرف در این گفت‌وگو‌ها درباره تقویت روابط تجاری و نیز افزایش دسترسی برای سرمایه‌گذاری در مناطق مختلف و حوزه‌های اقتصادی متفاوت در کانادا و تایوان رایزنی کردند. این گفت‌وگو‌ها در راستای برنامه کانادا به منظور افزایش تجارت و نفوذ در منطقه آسیا- اقیانوسیه انجام می‌شود.»

این بیانیه می‌افزاید: «ما در آغاز مذاکرات رسمی با تایوان در زمینه اقتصادی هستیم. ما به دنبال ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری به منظور حمایت از رشد پایدار، ایجاد همکاری‌های جدید، و اطمینان از ایجاد مشاغل مناسب هستیم.»

مبادلات اقتصادی میان تایوان و کانادا طی سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است. برای مثال، رقم مبادلات اقتصادی تایپه و اُتاوا در سال ۲۰۲۱، ۱۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بود. این رقم در سال ۲۰۲۰ کمی بیش از ۷ میلیارد دلار را ثبت کرده بود.

اقدام مستقلانه تایوان در ایجاد روابط دیپلماتیک با سایر کشور‌ها به مذاق پکن خوش نمی‌آید، زیرا چین بر این باور است جزیره تایوان بخشی از خاک این کشور بوده و در نهایت باید به سرزمین مادری بازگردد؛ ادعایی که بار‌ها از سوی تایپه رد شده است.

اقدام جدید کانادا گامی دیگر در راستای همراهی با سیاست‌های آمریکا در منطقه اقیانوس آرام- هند تلقی می‌شود. اُتاوا سال گذشته میلادی از برنامه بلند مدت استراتژیک خود در این منطقه به منظور مقابله با چین خبر داد. این برنامه شامل صرف بودجه ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاری به منظور افزایش حضور نظامی و امنیت سایبری و مقابله با آنچه اقدامات نفاق انگیز چین خوانده شده است، می‌شود.

همین مسئله روابط میان پکن و اُتاوا را تیره کرده است. اوج تقابل میان دو طرف به سال ۲۰۱۸ باز می‌گردد که کانادا در اقدامی بحث‌برانگیز اقدام به دستگیری مدیر اجرایی شرکت هوآوی به دلیل نقض تحریم‌های آمریکا کرد. این اقدام با دستگیری ۲ جاسوس کانادایی در چین همراه بود. در نهایت در سال ۲۰۲۱ پکن و اُتاوا اقدام به آزادسازی متقابل اتباع خود کردند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار