چهارشنبه سوری از کجا به کجا رسید؟!/ آئین کهن در میان دود و آتش

چهارشنبه سوری سنت دیرینه‌ای است که در گذر زمان با تغییراتی همراه شده و مدت‌ها است که در میان دود و انفجار گم شده است.

 از گذشته‌های بسیار دور در چهارشنبه آخر سال مردم جنوب خراسان مانند همه ایرانیان برنامه‌های شاد و مفرحی داشتند و همراه با عزیزان خود ساعات خوشی را در روز‌های آخر سال سپری می‌کردند.

اما در یکی – دو دهه اخیر این سنت دیرین که با کمترین آسیب همراه بود تبدیل به شبی با رفتار‌های مخاطره‌آمیز، چون ترقبه بازی و درست کردن مواد محترقه دست ساز شده به گونه‌ای که امروزه چهارشنبه سوری تنها پریدن از روی یک آتش کوچک نیست بلکه برای شهروندان تبدیل به ترس و دلهره و … شده است.

استفاده از مواد محترقه و منفجره هر ساله به مصدومیت و حتی مرگ برخی شهروندان در نقاط مختلف منجر می‌شود و مسئولان حوزه بهداشت و درمان بر پرهیز از استفاده از این مواد خطرناک تاکید داشته و به والدین هشدار می‌دهند.

توصیه‌های اورژانس برای چهارشنبه آخر سال

 عباسی، معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارکرد: مراسم سنتی چهارشنبه سوری در حال حاضر همراه با خطر، فاجعه و ترس همراه شده است که سال‌های گذشته نمونه آن را شاهد بوده‌ایم.

او  با تأکید بر اینکه نباید به واسطه بی احتیاطی چهارشنبه سوری را تبدیل به چهارشنبه خونین کنیم، بیان کرد: سال گذشته حوادث چهارشنبه سوری در بیرجند تعداد ۶ مورد مصدوم به همراه داشت که همه آنان آقا و یک نفر درمان در محل درمان شد.

معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: خدای نکرده چنانچه حادثه‌ای رخ داد، به جای درمان‌های خودسرانه حتماً با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیریم.

فعالیت ۸۲ پایگاه اورژانس ۱۱۵ در خراسان جنوبی

عباسی با بیان اینکه اورژانس ۱۱۵ در سطح استان دارای ۸۲ پایگاه زمینی است، یادآور شد: در مناطقی که برنامه‌های چهارشنبه سوری انجام می‌شود، آمبولانس‌های اورژانس مستقر هستند تا در صورت وقوع حادثه سریع خود را برسانند.

محمدیان، معاون عملیات و سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند اظهار کرد: تنها ۲۵۰ گرم از مواد محترقه یا منفجره می‌تواند یک واحد مسکونی ۷۰ متری را تخریب کند و تا شعاع ۲۵۰ متر تمام شیشه‌های منازل مسکونی اطراف را بشکند.

او  بیان کرد: در این راستا والدین باید نظارت جدی بر فرزندان خود در این روز‌ها داشته باشند و در صورت مشاهده ترقه حتماً آن را به پلیس تحویل دهند.

ترقه‌ها به صورت غیر استاندارد ساخته می‌شود

معاون عملیات و سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند با تأکید بر اینکه ترقه‌ها و فشفشه‌ها به صورت غیراستاندارد ساخته می‌شوند، گفت: این ترقه‌های غیر استاندارد حتی با گرمای دست امکان انفجار دارند.

محمدیان ادامه داد: اگر قرار است جشن و شادی داشته باشیم حتماً همراه با مراقبت والدین و نظارت آنان صورت گیرد.

او یادآور شد: توصیه ما این است که در صورت آتش گرفتن فرد در چهارشنبه سوری حتماً از دویدن شخص جلوگیری کرده و با انداختن پتو بر روی فرد آتش گرفته و یا غلتیدن او بر روی زمین از شدت آتش جلوگیری کنیم.

سرهنگ حسن شجاعی نسب، جانشین فرمانده انتظامی خراسان جنوبی نیز در گفت و گوی با مهر با تأکید بر اینکه ما حافظ جان، مال و امنیت مردم هستیم، گفت: اگر محدود افرادی در چهارشنبه آخر سال اقدامات خلاف قانون و امنیت انجام دهند، با آنان برخورد جدی خواهیم داشت.

کشف ۲۶۳ هزار انواع مواد محترقه در خراسان جنوبی

او  با تأکید بر اینکه تاکنون ۲۶۳ هزار انواع مواد محترقه کشف و ۱۷ نفر نیز دستگیر و به مراجع قضائی معرفی شدند، اظهارکرد: این آمار بالای کشفیات موجب نگرانی ما شده است.

جانشین فرمانده انتظامی خراسان جنوبی یادآور شد: این مواد محترقه در بسیاری از موارد به صورت دست ساز ساخته شده و در شرایط عادی نیز ممکن است برای فرزندان و جوانان ما به ویژه در تجمعات خطرساز و خطرناک باشد.

 

علی نسائی زهان، دادستان عمومی و انقلاب بیرجند نیز ۱۵ اسفندماه در شورای پیشگیری از وقوع جرم خراسان جنوبی مطرح کرده بود که شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی با اشاره به تدبیر در مورد مراسم چهارشنبه آخر سال ادامه داد: ما با شادی و تفریح جوانان و مردم مخالف نیستیم، ولی نباید به بهانه شادی در جامعه بی نظمی، اخلال و ناامنی ایجاد و سلامت جسم مردم را به خطر انداخت.

او گفت: موتورسیکلت‌ها و خودرو‌هایی که اقدام به پرتاب مواد محترقه کرده و موجب آسیب به مردم شوند وسایل نقلیه آنان تا پانزدهم فروردین ۱۴۰۲ توقیف می‌شود.

دادستان عمومی و انقلاب بیرجند یادآور شد: مغازه‌هایی که اقدام به ساخت و فروش مواد محترقه غیر مجاز کنند، طبق قانون پلمب می‌شوند.

نسائی زهان با درخواست از مردم در کاهش آسیب‌های چهارشنبه آخر سال گفت: رسانه‌های جمعی، فضای مجازی و خانواده‌ها و به ویژه والدین با آگاهی بخشی می‌توانند نقش زیادی داشته باشند.

دادستان عمومی و انقلاب اظهار کرد: اگر فرد زیر ۱۸ سال با پرتاب ترقه و ... به جسم و مال کسی آسیب وارد کند طبق قانون علاوه بر خود شخص والدین او باید پاسخگو باشند چرا که باید مراقبت لازم از فرزندشان را می‌داشتند.

جایگاه‌های سوخت بنزین را به صورت دبه‌ای نفروشند

وی ادامه داد: در این مدت نیز جایگاه‌های سوخت نباید بنزین را به صورت گالن و یا دبه‌ای در اختیار افراد قرار بدهند که در این زمینه نیز تأکید فراوانی داریم.

درامسال هم شمارش معکوس برای رسیدن چهارشنبه پایان سال، نگرانی درباره وقوع حوادث ناگوار را افزایش داده است و این روز‌ها تلاش‌های بسیاری برای کاهش آسیب‌های پیش‌رو به کار گرفته شده تا آخرین چهارشنبه سال با کمترین آسیب همراه باشد.

پس هوشیار باشیم و با رفتار‌های مخاطره آمیز سین سلامت را از سفره هفت سین خود حذف نکنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۷ ۲۴ اسفند ۱۴۰۱
وقتی ماه محرم صدای بلندگو هیات کمی زیاد باشد عده ای داد از حق الناس و مزاحمت و... میزنند و حتی هتک حرمت میکنند به خرافات
ولی
برای چهارشنبه سوزی که قطع عضو میشوند وبی جهت قتل جوان احساسی و سقط جنین زن مردم و بهم ریختن اعصاب بیمار قلبی در منزل و... با کلی تحمیل هزینه شبکه بهداشت ودرمان وخانواده ها و گروه امداد ونجات آتش نشانی می شود آنگاه میگویند آئین وسنت!! اتفاقا این رفتارهای خطرناک عین خرافه وخرافه پرستی و کهنه پرستی هست وانگهی اگه اینها سنت است مس چرا حجاب و پوشبه زدن زن ایران باستان را قبول نمیکنند ورعایت میکنند؟!! چطور اسم ایرانی و آتیش بازی در حد میدان جنگ رو میگن سنت ایرانی!! ولی حجاب کامل وپوشیه زدن زن ایران باستان را برنمیتابند!!
Iran (Islamic Republic of)
ایرانیومU-238
۰۰:۵۴ ۲۴ اسفند ۱۴۰۱
این اغتشاشاتی که در چهارشنبه سوزی ها مشاهده می کنیم دهن کجی به انقلابیست که خون شهید سلیمانی ها به پایش ریخته شده. نه پهلوی ها.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۵ ۲۴ اسفند ۱۴۰۱
فکر نمیکنید سرکوب آیین کهن باعث شده که ترقه بازی بوجود بیاد؟
اگه توی تقویم چهارشنبه سوری داشتیم و به آیین سنتی اش اهمیت میدادین بهتر نبود؟ ولی سرکوبش کردین شد اینی که هر سال باید از ترس نریم بیرون یا تو اخبار شاهد سوختگی ملت بشیم
Iran (Islamic Republic of)
پیر خانی
۰۰:۰۷ ۲۴ اسفند ۱۴۰۱
چهارشنبه سوری ( سرخی) اینه که در زمان باستان که مردم روستاها و شهرها هیزم های اضافه امده از مصرف زمستانهای سرد را در اغاز بهار یک جا جمع میکردند وازشادی رسیدن بهار ان هیزمها را غروب هنگام اتش زده ودر اطراف ان به شادی وپایکوبی میپرداختند.واین آیین درکتب تاریخی قدیم به نام شب تشگاه نام برده شده .وهیچ مخاطره ای جز شادی برای پیشینیان نداشته است.حالا بیخردان از ایین معنی دار نیاکان رسم انفجار وکور وشل کردن مردم وحتی کشتن ادمیان را استخراج کرده اند .افسوس به ارباب فرهنگ که جلوی این رسم نحس ترقه بازی را سد نمیکنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۹ ۲۳ اسفند ۱۴۰۱
لعنت به چهارشنبه سوری
لعنت
لعنت
لعنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۲ ۲۳ اسفند ۱۴۰۱
محله ما رو دود و غبار ترقه ها برداشته. انگار جنگ شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۰ ۲۳ اسفند ۱۴۰۱
ای کاش این میلیاردها تومان پول که در این شب چهار شنبه دود نابود می گردد سنتی میشد تا جمع آوری شود و پجای این همه آسیب بدنی روحی و روانی و غیره در موارد عام المنفعه و یا افراد نیازمند که با توجه به تورم حتی توان معیشت ندارند مصرف میشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۹ ۲۳ اسفند ۱۴۰۱
سلام ،

ببخشید عصبانی بودم ،
نظرم‌ همان است
ولی نمی خواستم شما را ناراحت کنم ،
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۲:۴۲ ۲۳ اسفند ۱۴۰۱
چرا پلیس با کسانی که در مراسم خرافاتی چهارشنبه سوری با صدای ترقه و نارنجک و صدای موزیک مزاحم استراحت یا مطالعه کردن دیگران می‌شوند برخورد نمی‌کند؟ من حتی یکبار هم که در حال رد شدن از یک کوچه بودم به خاطر صدای بلند نارنجک، شنوایی‌ام آسیب دید و همیشه صدای سوت در گوشم طنین‌انداز است. مراسم خرافاتی چهارشنبه سوری اوج بی‌فرهنگی ایرانی‌ها است! محض اطلاع مسئولان، من چند سالی است که دیگر رأی نمی‌دهم تا زمانی که یک مسئول پیدا شود و با مزاحمین صوتی برخورد جدی شود. لطفاً نظر من را بدون سانسور انتشار دهید تا کمی حالم خوب شود! چهارشنبه سوری بدی را گذراندم!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۲ ۲۳ اسفند ۱۴۰۱
ای بابا گشنمه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۵ ۲۳ اسفند ۱۴۰۱
لعن و نفرین ابدی بر کسانی که این چهارشنبه سوری را پایه گذاری کردند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۱ ۲۳ اسفند ۱۴۰۱
متأسفانه طی سالهای اخیر سنت غلط شب چهارشنبه آخر سال به یک پدیده بسیار خطرناک و هنجار شکن تبدیل شده که باید برای مهار آن فکری اساسی شود . تجربه سالهای اخیر نشان میدهد که متأسفانه برخی افراد که تعداد آنها هم کم نیست , عبرت پذیر نیستند و هشدارها و اقدامات فرهنگی هم اثری بر افکار غلط و شیطانی آنها ندارد و حاضر به پذیرش اشتباه بودن این اقدامات خطرناک نیستند , لذا به نظر میرسد که بایستی در سالهای آتی با تصویب قانون در مجلس و اقدامات پیشگیرانه قاطع توسط فراجا از روزها قبل , نسبت به جلوگیری از این اقدامات , همت گمارد و از تبعات تلخ آن پیشگیری کرد تا انشاءالله هر چه زودتر بساط سنت غلط شب چهارشنبه آخر سال برچیده شود و قطعا بیش از 99 درصد مردم با این امر موافقند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۴ ۲۳ اسفند ۱۴۰۱
واقعا متاسفم برای هممون، آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها و خانواده ها، بجای آموزش رسم و رسوم و آداب گذشتگان و بجا آوردن رسمهای شیرین و جشن و شادی رو در طول و حداقل هفته های پایانی یاد داده بشه. بجای اون جنگ و نفرت و دشمنی کاشتیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۳ ۲۳ اسفند ۱۴۰۱
چرا دولت خودش مواد آتش بازی نمیسازه وخودش بفروشه و در محل هایی که خودش نظارت داره اجازه روشن کردن بده
هر کشوری بود از این مراسم ها پول درمیاورد نه اینکه از جیب و مالیات مردم خرج کنه تا جلو مردم بگیره
تو مدیریت همه چیز ضعیفیم و تندرو
آخرین اخبار