آمریکا و کره جنوبی مانور هسته‌ای با محوریت کره شمالی برگزار می‌کنند

پنتاگون اعلام کرد مقامات آمریکا و کره جنوبی یک مانور نظامی ترتیب دادند که بر احتمال استفاده پیونگ‌یانگ از سلاح هسته‌ای متمرکز است.

پنتاگون در بیانیه‌ای ضمن اعلام برگزاری مانور نظامی با کره جنوبی گفت: «با توجه به سیاست هسته‌ای تهاجمی اخیر کره شمالی و پیشرفت در قابلیت‌های هسته‌ای، سناریوی این مانور بر امکان استفاده کره شمالی از سلاح‌های هسته‌ای متمرکز است».

به گزارش رویترز، این بیانیه می‌افزاید هیئت‌های دو کشور گزینه‌های خود را بر «پاسخ به استفاده از تسلیحات هسته‌ای کره شمالی» متمرکز کرده‌اند.

وزارت دفاع سئول نیز دربیانیه‌ای جداگانه گفت: «طرف آمریکایی تأکید کرد که هرگونه استفاده از سلاح هسته‌ای توسط کره شمالی علیه آمریکا یا متحدان غیرقابل قبول بوده و منجر به پایان حکومت این کشور خواهد شد».

کره شمالی به آمریکا هشدار داده که «روش‌های خصمانه و تحریک‌آمیز» مداوم این کشور ممکن است به عنوان «اعلام جنگ» تعبیر شود. کوون جونگ گان، مدیر کل اداره امور آمریکا در وزارت خارجه کره شمالی می‌گوید: تنها راه فرونشاندن «چرخه معیوب» تشدید تنش‌های نظامی در شبه جزیره کره و منطقه اطراف آن، این است که واشنگتن از برنامه استقرار دارایی‌های استراتژیک در منطقه دست بردارد و به رزمایش‌های نظامی مشترک با متحدان پایان دهد.

کوون جونگ گان در بخشی دیگر از بیانیه خود شورای امنیت سازمان ملل متحد را به دلیل برگزاری جلسه‌ای درباره برنامه هسته‌ای و موشکی پیونگ یانگ محکوم کرد. این مقام هشدار داد در صورتی که شورا حق کره شمالی برای دفاع از خود را نادیده بگیرد، با «اقدامات متناظر قوی» مواجه خواهد شد.

یون سوک یول، رئیس جمهور کره جنوبی از زمان روی کار آمدن در ماه مه، تلاش کرده تا به همراه آمریکا مانور‌های نظامی برای مقابله با کره شمالی انجام دهد. پیونگ‌یانگ این مانور‌ها را تنش‌آمیز قلمداد کرده و آزمایش‌های موشکی خود را در ماه‌های اخیر افزایش داده است. بامداد امروز نیز کره شمالی در بیانیه‌ای اعلام کرد چند روز پیش ۴ فروند «موشک کروز راهبردی» Hwasal-۲ را آزمایش کرده است. به گفته کره شمالی این موشک‌ها مسافتی حدود ۲ هزار کیلومتر را پیموده‌اند و دقیقاً به اهداف از پیش تعیین‌شده در «دریای شرقی کره» اصابت کرده‌اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار