روسیه: با هر فعالیت نظامی که امنیت شبه جزیره کره را تهدید کند مخالفیم

معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل گفت روسیه با هرگونه فعالیت نظامی که امنیت شبه جزیره کره و کشور‌های شمال شرق آسیا را تهدید کند، مخالف است.

دیمیتری پولیانسکی، معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل عصر دوشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره آزمایش‌های موشکی کره شمالی گفت: روسیه با هرگونه فعالیت نظامی که امنیت شبه جزیره کره و کشور‌های شمال شرق آسیا را به خطر بیندازد، مخالف است.
به گزارش رويترز، این دپیلمات نمایندگی روسیه در سازمان ملل، خواستار خویشتنداری همه طرف‌ها شد و گفت: همه باید آمادگی خود را برای از سرگیری گفتگو بصورت عملی نشان دهند.
وی تصریح کرد: شاهد افزایش شدید فعالیت‌های نظامی در شمال شرق آسیا هستیم که فقط اوضاع را بدتر می‌کند و راهکار سیاسی و دیپلماتیک مشکلات شبه جزیره کره را به تاخیر می‌اندازد.
این دیپلمات روس آمریکا و کره جنوبی را مقصر واکنش‌های کره شمالی دانست و گفت: وزارت دفاع کره جنوبی هفته گذشته در دکترین دفاعی خود، کره شمالی را با اشاره به تعریف مشابه کمیته مرکزی حزب کارگر کره شمالی در دسامبر ۲۰۲۲، به عنوان دشمن معرفی کرد.
معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل افزود: درباره پرتاب موشک زیاد شنیدیم، اما به این نکته توجه نشد که در آستانه اعلام مقامات آمریکا و کره جنوبی درباره رزمایش نظامی، بازدید آن‌ها از یک بندر با زیردریایی‌های اتمی آمریکا و یا پرواز بمب افکن‌های راهبردی این کشور در شرق آسیا انجام شدند.
دستیار دبیرکل سازمان ملل در امور خاورمیانه، اسیا و اقیانوسیه اعلام کرد کره شمالی در سال ۲۰۲۲ حدود ۷۰ آزمایش موشکی انجام داد که ۳ آزمایش موشکی می‌توانستند به بخش‌هایی از آمریکای شمالی برسند.
محمد خالد الخیاری دستیار دبیرکل در امور خاورمیانه، آسیا و اقیانوسیه عصر دوشنبه وقت محلی به اعضای شورای امنیت درباره عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای در کره شمالی گفت: آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل مجدداً از کره شمالی درخواست کرده است که فوری از هرگونه اقدام تحریک آمیز خودداری کند.
این مقام سازمان ملل افزود: دبیرکل سازمان ملل از کره شمالی خواسته است به طور کامل به تعهدات بین المللی خود تحت تمام قطعنامه‌های مربوطه شورای امنیت پایبند باشد و مذاکرات که که منجر به صلح پایدار و خلع سلاح کامل و قابل راستی آزمایی هسته‌ای در شبه جزیره می‌شود را از سر گیرد.
وی تصریح کرد: کره شمالی به اجرای برنامه نظامی پنج ساله خود که در هشتمین کنگره حزب در ژانویه ۲۰۲۱ رونمایی شد، ادامه می‌دهد. این برنامه شامل کلاهک‌های متعدد و بهتر، سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی، یک ماهواره شناسایی نظامی، پهپاد‌های جدید و یک موشک بالستیک قاره پیما با برد ۱۵ هزار کیلومتر و یک "موشک مافوق صوت" است.
کره شمالی در سال گذشته، بزرگترین موشک بالستیک قاره پیمای (ICBM) خود را آزمایش کرد. مقامات در سئول و واشنگتن می‌گویند که پیونگ یانگ برای از سرگیری آزمایش تسلیحات هسته‌ای برای اولین بار از سال ۲۰۱۷ آماده شده است.
کره جنوبی و آمریکا مانور‌های نظامی خود را برای مقابله با شمال افزایش داده‌اند که با محکومیت پیونگ یانگ مواجه شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار