حذف یورو از صندوق ثروت ملی روسیه

روسیه یورو را از صندوق ثروت ملی خود حذف و اعلام کرد فقط روبل، یوان چین و طلا در این صندوق نگهداری خواهد شد.

وزارت دارایی روسیه با بیان حذف یورو از صندوق ثروت ملی این کشور اعلام کرد ساختار صندوق را با معیار‌های جدیدی تطبیق خواهد داد تا فقط طلا، یوان چین و روبل در آن نگهداری شود.

ولادیمیر کولیچِف، معاون وزیر دارایی روسیه گفت در راستای تلاش این کشور برای کاهش هر چه بیشتر آسیب پذیری خود در برابر ارز‌های کشور‌های «غیردوست»، سهم یورو در صندوق ثروت ملی روسیه در سال ۲۰۲۳ به صفر خواهد رسید.

او پنجشنبه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه یورو‌های باقی مانده در حساب‌های صندوق ثروت ملی چه سرنوشتی خواهد شد گفت: «قطعاً (سهم یورو در صندوق ثروت ملی) امسال به صفر می‌رسد.»

کولیچف افزود: وزارت دارایی به تدریج ساختار صندوق ثروت ملی را با معیار‌های جدیدی تطابق خواهد داد تا فقط روبل، یوان چین و طلا در این صندوق نگهداری شود.

وزارت دارایی روسیه پیشتر ساختار نظارتی جدیدی برای دارایی‌های صندوق ثروت ملی تدوین کرده بود که امکان سرمایه گذاری بر مبنای دلار را کاملاً سلب می‌کند و سهم‌های قابل تغییر از دارایی‌های دیگر را مجاز می‌کند. به موجب شرایط جدید، حداکثر سهم یوان و طلا در صندوق ثروت ملی دو برابر شده و به ترتیب به ۶۰ و ۴۰ درصد رسیده است. در عین حال، سهم پوند انگلیس و ین ژاپن در صندوق به صفر رسیده است.

صندوق ثروت ملی روسیه که درآمد آن حاصل از فروش صادرات نفت است، برای حمایت از نظام ملی پرداخت مستمری و کمک به جبران کسری بودجه در مواقع لزوم تاسیس شد. دارایی‌هایی این صندوق تا یکم فوریه ۲۰۲۳ بالغ بر ۱۵۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۳ ۲۱ بهمن ۱۴۰۱
حالا ما اندر خم دلاریم بعد از این همه سال تحریم
آخرین اخبار