سران فلسطین، مصر و اردن:

حقوق فلسطینیان و صلح عادلانه باید محقق شود

در نشست مشترک سران فلسطین، مصر و اردن در قاهره بر لزوم احقاق حقوق فلسطینیان و تحقق صلح عادلانه تاکید شد.

سران مصر، اردن و فلسطین با تاکید بر ضرورت دستیابی به صلح عادلانه و فراگیر برای مسئله فلسطین، اتحاد گروه‌های فلسطینی و پایان دادن به اختلافات برای رسیدن به حقوق قانونی ملت فلسطین را خواستار شدند.

به گزارش پایگاه اینترنتی روزنامه رای الیوم، مقامات مصر، اردن و فلسطین بر لزوم حفظ حقوق مشروع فلسطین و ادامه تلاش‌های مشترک خود برای دستیابی به صلح همه جانبه، عادلانه و دائمی بر اساس راه حل برپایی دو کشور تاکید کردند؛ راه حلی که مطابق قوانین و قطعنامه‌های بین المللی و ابتکار صلح عربی، باعث برپایی کشور مستقل فلسطین بر اساس مرز‌های ۴ ژوئن ۱۹۶۷ به پایتختی قدس شرقی، شود.

این بیانیه پس از نشست عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و عبدالله دوم پادشاه اردن در قاهره صادر شد.

سران این کشور‌ها بر ضرورت حمایت جامعه بین الملل از ملت برادر فلسطین و حقوق مشروع آن‌ها و پیوستن به تلاش‌ها برای یافتن چشم انداز سیاسی واقعی که باعث ازسرگیری مذاکرات جدی و مؤثر برای حل و فصل مسئله فلسطین بر اساس راهکار برپایی دو دولت شود، تاکید کردند. شرکت کنندگان در این نشست سه جانبه همچنین درباره ادامه خطر نبودن چشم انداز سیاسی و پیامد‌های آن بر امنیت و ثبات هشدار دادند.

بر اساس این بیانیه، مقامات مصر، اردن و فلسطین توقف همه اقدامات غیرقانونی و یکجانبه رژیم صهیونیستی از جمله شهرک سازی، مصادره اراضی فلسطینی، تخریب منازل و آوارگی فلسطینی‌ها و بیرون کردنشان از خانه‌های خود، حملات مستمر به شهر‌های فلسطینی و نقض وضعیت تاریخی و قانونی موجود در قدس و مقدسات آن که راه حل برپایی دو دولت و فرصت دستیابی به صلح عادلانه و فراگیر را تضعیف می‌کند، خواستار شدند.

عبدالفتاح السیسی و محمود عباس قیمومیت تاریخی خاندان هاشمی بر اماکن مقدس اسلامی و مسیحی در قدس و نقش این خاندان در حفاظت از این مقدسات و هویت عربی، اسلامی و مسیحی آن را ستودند.

سه طرف همچنین اتحاد بین گروه‌ها و جریان‌های مختلف فلسطینی و پایان دادن به اختلافات به علت تاثیر آن بر وحدت موضع فلسطین و دفاع از آرمان فلسطین و لزوم اتخاذ تدابیر جدی و مؤثر برای کاهش وضعیت رو به وخامت شهروندان فلسطینی ساکن در نوار غزه الزامی دانستند.

عبدالله دوم و محمود عباس از تلاش‌های مصر برای حفظ آرامش در نوار غزه و بازسازی آن قدردانی و بر مسئولیت حامیان بین المللی فلسطین در تلاش‌ها برای بازسازی نوار غزه تشکر کردند.

مقامات مصر، فلسطین و اردن همچنین تداوم حمایت جامعه بین الملل از آژانس امداد رسانی و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطین (آنروا) و ضرورت ارائه حمایت‌های مالی مورد نیاز برای ادامه خدمات حیاتی به آوارگان فلسطینی با اهمیت عنوان کردند.

آن‌ها همچنین توافق کردند که به رایزنی‌ها و هماهنگی‌های پیوسته خود در چارچوب هماهنگی سه جانبه مصر، اردن و فلسطین در همه سطوح ادامه دهند تا دیدگاهی را برای احیای تلاش‌های از سرگیری مذاکرات و همکاری با برادران و شرکا برای احیای روند صلح ایجاد کنند و روند کمک به ملت «برادر» فلسطین برای دستیابی به تمام حقوق مشروع خود که مهمترین آن حق آزادی، استقلال و برپایی کشور با حاکمیت مستقل صورت بگیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار