کشف و خوانش کتیبه تاریخی در پاسارگاد

باستان شناسان استان فارس یک کتیبه قدیمی در تنگه بُلاغی شهرستان پاسارگاد را خوانش کردند.

درودی عضو مرکز پژوهش‌های کتیبه شناسی پارسه – پاسارگاد گفت: دو کوهنورد کتیبه‌ای سنگی و باستانی با قدمتی در حدود ۱۵۰۰ سال مربوط به دوره ساسانی را در تنگه بلاغی شهرستان پاسارگاد کشف کردند.

او با اشاره به خوانش این کتیبه تاریخی گفت: در این کتیبه که یک وقف نامه است در خصوص ساخت یک پل، سد و فراز مطالبی عنوان و برای سازندگان آن دعای خیر شده است.

درودی گفت: این کتیبه به زبان پهلوی کتابی در ابعاد ۹۰ در ۴۰ سانتیمتر نگاشته شده بصورت خطوط افقی و عمودی نگاشته شده و در حقیقت سه لوح در یک لوح با یک مضمون کنده کاری شده است.

عضو مرکز پژوهش‌های کتیبه شناسی پارسه – پاسارگاد گفت: این کتیبه بخشی از سند هویت مردم این دیار است و باید در حفظ و حراست از آن تلاش کرد.

نصیری حقیقت رئیس اداره میراث فرهنگی پاسارگاد و سرپرست پایگاه میراث جهانی پاسارگاد نیز گفت: بعضی از مردم فکر می‌کنند در زیرچنین کتیبه‌هایی گنج و یا اشیاء قیمتی وجود دارد و به همین دلیل اقدام به تخریب این آثار می‌کنند در صورتی که این‌ها فقط یک کتیبه و سندی بر هویت آثار تاریخی این مرزو بوم است.

نصیری از مردم خواست نسبت به نگهداری و حفاظت از آثار تاریخی اهتمام ورزند.

تنگهٔ بُلاغی، تنگه‌ای در نزدیک روستایی باستانی، بین پاسارگاد و تخت جمشید و در نزدیکی مرکز شهرستان پاسارگاد یا سعادت‌شهر است که به باور باستان‌شناسان زمانی در مسیر راه شاهی یا جادهٔ سلطنتی قرار داشته و از شواهد راه‌سازی دوران هخامنشیان است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار