حمایت صندوق بیمه روستاییان و عشایر از بافندگان فرش

قالی بافانی که تاکنون بیمه نشده اند می‌توانند از طریق صندوق بیمه کشاورزان، روستائیان و عشایر نسبت به پرداخت حق بیمه خود اقدام کنند.

مدیر صندوق بیمه کشاورزان، روستائیان و عشایر استان در کمیسیون تخصصی فرش دستبافت استان گفت: طبق تفاهم نامه منعقد شده که با معاونت تعاون وزارت خانه کارتعاون و رفاه اجتماعی و اتاق تعاون کشور امضا شده، مقرر شده تا بافندگان وخانواده شان هم بتوانند از مزایای صندوق شامل بازنشستگی، از کار افتادگی، مستمری بازماندگان و نقل و انتقالات سوابق بهره‌مند شوند.

او افزود: اعضای شرکت‌های تعاونی می‌توانند با مراجعه به ۴۰ کارگزار در دهستان‌ها و دهیاری‌ها و شهرستان ها‌ی استان مراجعه و نسبت به ثبت نام خود اقدام کنند.

اسدی با اشاره به اینکه در ابتدا فقط روستائیان و عشایر می‌توانستند از مزایای صندوق بهره‌مند شوند گفت:، اما با رایزنی نمایندگان مجلس، در خراسان جنوبی تمام افراد بین ۱۸ تا ۵۰ سال سن که عضو هیچ صندوق بیمه پایه سازمان بازنشستگی کشوری، سازمان تأمین اجتماعی نیرو‌های مسلح و سازمان تأمین اجتماعی نباشند می‌توانند عضو صندوق اجتماعی بیمه کشاورزان، روستائیان و عشایر شوند و متناسب با آن حق بیمه سالیانه بین ۰۰۰. ۶۰۰ تا ۱.۶۰۰.۰۰۰ تومان پرداخت کنند.

مدیر صندوق بیمه کشاورزان، روستائیان و عشایر استان ادامه داد: دولت دوبرابر مبلغ حق بیمه، کمک بلاعوض می‌دهد و به عنوان کارفرما تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند.

اسدی گفت: در استان از جمعیت ۵۸۵. ۱۵۷ هزار نفر از روستائیان، عشایر، ساکنین شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر، بافندگان فرش، حوزه صنایع دستی و گردشگری مشمول هستند که باید تحت پوشش بیمه قرار بگیرند.

او افزود: از این تعداد تاکنون ۵۷ هزار و ۳۰۰ نفر بیمه شدند و ۵ هزار و ۳۰۰ خانوار حقوق مستمری ماهیانه دریافت می‌کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندارخراسان جنوبی گفت: فرش هنری اصیل و میراثی ماندگار در بین ایرانیان است که برای حفظ آن باید بین نسل قدیم و جدید پیوند ایجاد کنیم.

او  گفت: در عرصه تولید و رقابت باید با ذائقه روز عمل کنیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندارخراسان جنوبی تصریح کرد: باید با ایجاد تعاونی‌های قوی و ایجاد حلقه‌های وصل زمینه صادرات بیش‌تر را برای صادرات فرش فراهم کنیم.

در این جلسه، عدم حضور تجار فرش در کشور، بیمه قالی بافان، نحوه پرداخت تسهیلات قالی بافی، عدم حمایت از تولید، نبود برند ازجمله مشکلاتی بود که در این حوزه مطرح شد.

در خراسان جنوبی ۲۰ تعاونی فعال با ۵۰ هزار بافنده و ۲۵ هزار دار قالی بافی وجود دارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.