ساطری پلو، غذای اصیل مشهدی

ساطری پلو از غذاهای محلی خراسان رضوی است.

ساطری پلو یکی از غذا‌های اصیل ایرانی است و اصالتی خراسانی دارد. ساطری پلو جزو غذا‌های مجلسی خراسان‌رضوی می‌باشد و اگر تمایل به خوردن غذا‌های شیرین دارید حتما از طعم این غذا لذت خواهید برد.

نوعی پلو که در لا به لای آن هویج، زرشک، گوشت چرخ کرده و برخی اجزای دیگر به چشم می‌خورد.

مواد اولیه مورد نیاز جهت تهیه ساطری پلو:

گوشت چرخ شده مخلوط گوسفند و گوساله ۲۰۰ گرم
کره ۲ قاشق غذا خوری
پیاز ۱ عدد
برنج ۳ پیمانه
هویج خلالی ۵۰۰ گرم
زعفران دم شده به میزان لازم
کشمش پلویی ۱ پیمانه
روغن، نمک به میزان لازم

طرز تهیه:

مرحله اول آماده سازی گوشت:
پیاز را رنده کنید و به همراه نمک، فلفل، کمی زعفران و گوشت چرخ شده بیفزایید و همه مواد را با هم ورز دهید تا گوشت بافتی منسجم پیدا کند.

مرحله دوم آماده سازی کوفته ریزه:
تابه مناسبی را روی حرارت می‌گذاریم و داخل آن روغن می‌ریزیم حالا از گوشت به اندازه یک فندوق برداشته و بین دو دست شکل می‌دهیم و داخل تابه می‌چینیم و زمان می‌دهیم تا کوفته ریزه‌ها کاملا پخته شود.

مرحله سوم آماده سازی هویج:
هویج را پوست گرفته و به شکل خلال‌های ظریفی برش می‌دهیم حالا تابه‌ای را با کمی روغن روی حرارت می‌گذاریم و هویج‌ها را داخل تابه خوب تفت می‌دهیم تا کمی نرم شود سپس زعفران و کشمش را افزوده و بعد از تفت کوچکی از روی حرارت بر می‌داریم.

مرحله چهارم آماده سازی برنج:
برنج پیمانه شده را می‌شوییم و به مدت ۲ ساعت با آب و نمک خیس می‌کنیم. حالا قابلمه آبی را روی حرارت می‌گذاریم تا به جوش آید، سپس نمک و برنج را داخل آب جوش ریخته و بعد از اینکه برنج پخت آبکش کرده و روی آن آب ولرم می‌ریزیم.

مرحله پنج دم کردن ساطری پلو:
داخل قابلمه مناسبی را کمی روغن ریخته و ته دیگ مورد نظر را می‌چینیم حالا به صورت لایه‌ای از برنج آبکش شده، کشمش و هویج و کوفته ریزه‌ها داخل قابلمه می‌ریزیم تا مواد تمام شود سپس دم کنی گذاشته و برنج را دم می‌گذاریم.

مرحله ششم سرو ساطری پلو:
زمانیکه برنج دم شد ۲ قاشق غذا خوری کره ذوب شده را با باقی مانده زعفران روی برنج می‌دهیم و برنج را داخل ظرفی زیبا ریخته و با کشمش، هویج و کوفته ریزه تزیین و نوش جان کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار