نبود کتابخانه مرکزی؛ مهم‌ترین خلاء فرهنگی خراسان جنوبی

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی گفت: نبود کتابخانه مرکزی یکی از خلاهای استان است و سال قبل زمین این کتابخانه تملک شد و امسال پیگیر هستیم در مصوبات سفر دوم رئیس جمهور به استان اعتبار مصوب بگیریم.

 حاجی، در نشست خبری به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی گفت: در حال حاضر بیش از ۶۰ هزار و ۳۵ نفر در کتابخانه‌های استان عضویت دارند، و از این میزان ۴۳ هزار نفر در کتابخانه‌های عمومی استان عضو هستند.

او با اشاره به تاثیر شروع کرونا بر ریزش عضویت کتابخانه‌ها، افزود: در حال حاضر ۸۴ باب کتابخانه در خراسان جنوبی وجود دارد که ۱۱ باب مشارکتی و مابقی مربوط به نهاد کتابخانه‌های عمومی است.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی اظهار کرد: امسال تاکنون ۱۲ میلیارد تومان اعتبار در این حوزه به استان اختصاص یافته و ۲۰ پروژه عمرانی در حال احداث است که برای تکمیل نیاز به ۴۰ میلیارد اعتبار دارد و این رقم در مصوبات سفر دوم رئیس جمهور به استان تصویب شده است.

او با بیان اینکه یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار نسخه کتاب در مخازن کتابخانه‌های استان وجود دارد، ادامه داد: همچنین با ۲۳ هزار و ۷۸۹ مترمربع مساحت نسبت فضای کتابخانه ۳.۹ درصد است که باید به نسبت جمعیت استان به هشت مترمربع برسد.

حاجی رشد اعتبارات مصوب نهاد کتابخانه‌های عمومی استان را مثبت ارزیابی کرد و گفت: ۲۵ میلیارد تومان برای ۱۵ پروژه و ۱۵ میلیارد تومان نیز برای پروژه کتابخانه قاین در نظر گرفته شده است.

او تصریح کرد: در کتابخانه‌های عمومی استان ۴۰ خدمت برای اقشار مختلف مردم ارائه می‌شود و امروز همه کتابخانه‌ها مجهز به بخش کودک شده‌اند چراکه بخش عظیمی از مخاطبان کودکان هستند.

حاجی یادآور شد: ادبیات، دین و کودک رتبه نخست کتاب‌های امانت گرفته شده کتابخانه‌های استان را به خود اختصاص داده است که نشان می‌دهد مردم استان به فرهنگ توجه ویژه داشته، مذهبی بوده و به مقوله ادبیات و زبان فارسی علاقمند هستند.

او با بیان اینکه دسترسی دانشجویان به پایگاه‌های اطلاعاتی کتابخانه‌های استان رایگان است، خاطرنشان کرد: از ابتدای سال تاکنون ۴۵۱ هزار کتاب در کتابخانه‌های استان به امانت داده شده و از لحاظ پرواز کتاب (عدم برگشت کتاب به کتابخانه) کمترین مشکل را داریم.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی تصریح کرد: در یک سال گذشته ۹۵ هزار جلد کتاب معادل چهار میلیارد تومان توسط شهروندان به کتابخانه‌های استان اهدا شده و در هفته کتاب و کتابخوانی نیز برای دریافت کتاب اهدایی شهروندان در قالب نذر یا وقف کتار، آمادگی داریم.

حاجی با بیان اینکه خراسان جنوبی در جشنواره کتابخوانی رضوی و از تبار قلم رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است، افزود: بسیاری از پروژه‌های کتابخانه‌ها از جمله در امیرآباد، آرین‌شهر، آبیز، حاجی‌آباد، قهستان و سایر سال‌های قبل در استان راکد بودند که پس از سفر رئیس جمهور به استان اعتبار اخذ و در حال تکمیل یا افتتاح هستند.

حاجی بیان کرد: عملیات اجرایی یک باب کتابخانه در قالب کتاب‌های خطی و چاپ سنگ در بافت تاریخی شهرستان بشرویه این هفته آغاز می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.