شورای امنیت حاضر به بررسی فعالیت‌های بیولوژیکی آمریکا در اوکراین نشد

شورای امنیت سازمان ملل با سه رای منفی و ۱۰ رای ممتنع، در خصوص ماهیت فعالیت‌ آزمایشگاه‌های زیست شناسی آمریکا در اوکراین تحقیق نخواهد کرد.

شورای امنیت سازمان ملل با اکثریت درخواست روسیه برای بررسی فعالیت‌های «بیولوژیکی نظامی» آمریکا در آزمایشگاه‌های زیست‌شناسی در اوکراین را رد کرد. روسیه می‌گوید آمریکا در حال نقض کنوانسیون منع استفاده از سلاح‌های بیولوژیکی در این آزمایشگاه‌ها است و هفته گذشته یک سند ۳۱۰ صفحه‌ای را در این خصوص در اختیار اعضای شورا قرار داده است.

به گزارش واشنگتن پست، با رای منفی آمریکا، انگلیس و فرانسه و همچنین رای ممتنع ۱۰ کشور دیگر این قطعنامه تصویب نشد.

دیمیتری پولیانسکی، معاون سفیر روسیه در سازمان ملل پس از رای گیری گفت: از اینکه شورا به درخواست برای تشکیل کمیسیون پاسخ مثبت نداده است، «به شدت ناامید شده است». پولیانسکی می‌گوید: «کشور‌های غربی به هر نحوی نشان دادند که قانون در مورد آن‌ها صدق نمی‌کند» و «آماده اند هر هنجاری را زیر پا بگذارند».

قبل از رای گیری، پولیانسکی این قطعنامه را «نقطه عطف قابل توجهی» خواند که نشان می‌دهد آیا شورای امنیت آماده است تا مطابق با قوانین بین المللی عمل کند و به کشور‌های عضو کنوانسیون تسلیحات بیولوژیکی حق درخواست تحقیق در شورای امنیت را می‌دهد یا خیر.

معاون نماینده روسیه در سازمان ملل همچنین تاکید کرد که مسکو به تلاش‌های خود برای اثبات حقایق ادامه خواهد داد و گفت: «صرف نظر از نتیجه رای گیری امروز، ما هنوز سوالاتی از آمریکا و اوکراین داریم. پرونده‌های ضمیمه شده همچنان نیاز به توضیح دارد. ما به اقدام در چارچوب کنوانسیون سلاح‌های بیولوژیکی ادامه خواهیم داد».

گفتنی است، آمریکا در اوکراین تعدادی آزمایشگاه زیست‌شناسی دارد که ماهیت فعالیت‌های آن چندان مشخص نیست. روسیه پس از یافتن برخی از این آزمایشگاه‌ها در اوکراین بارها تاکید کرد آمریکا در این آزمایشگاه‌ها مشغول کار بر ویروس‌های خطرناک بوده و چنین اقداماتی را «خطری برای امنیت بیولوژیکی جهان» توصیف کرده است. وزیر خارجه روسیه اعلام کرد ما از ابتدا نسبت به آزمایش‌هایی که در این آزمایشگاه‌ها انجام می‌شود، مشکوک بودیم و مطمئن نیستیم که آن‌ها کاملا صلح‌آمیز و ماهیتی بدون جرم داشته باشند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار