حال ناخوش ۵ آب انبار در سرایان

۵ آب انبار در شهرستان سرایان نیازمند مرمت فوری بوده و باید بازسازی شوند.

خراسان جنوبی یکی از استان‌هایی است که پر از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری است.

آب انبار‌های سرایان نیز یکی از هزاران میراثی است که در این استان کویر وجود دارد و باید برای حفظ و مرمت آن تلاش کرد.

همکاری میراث فرهنگی با مردم برای مرمت آب انبار‌ها می‌تواند رونق را دوباره به این ابنیه تاریخی بازگرداند.

ابنیه ای با قدمت اما در حال تخریب

یکی از شهروند سرایانی گفت: آب انبار‌های این منطقه حدود ۵۰۰ سال قدمت دارد و سالانه گردشگران زیادی از این منطقه بازدید می‌کنند.

او افزود: تمامی آب انبار‌های موجود در سرایان، آب خنک را در فصل تابستان برای مردم فراهم می‌کنند و امکان برداشت آب از آن‌ها وجود دارد.


بیشتر بخوانید


یکی دیگر از شهروندان سرایانی نیز بیان کرد: اگر چه برای حفظ و مرمت آب انبار‌ها سعی و تلاش می‌شود، اما برخی از آب انبار‌ها حال و روز خوشی ندارند و نیاز به بازسازی دارند.

او گفت: آب انبار‌هایی مثل آهنگران نیاز به مرمت دارند و حتی مردم نیز پای کار می‌آیند تا با مسئولین همکاری کنند و بتوانند کار را به سرانجام برسانند.

مرمت برخی از آب انبارهای سرایان

عرب مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان سرایان گفت: تاکنون آب انبار‌های حاج حسن، حاج عبدالرسول و حسینیه سرایان مرمت و بازسازی شده است.

او افزود: برای آب انبار آهنگران نیز تفاهم نامه مشارکت برای بازسازی و مرمت آب انبار بین میراث فرهنگی و مردم به امضا رسیده است.

عرب اظهار کرد: قول تأمین اعتبار ملی برای مرمت این آب انبار داده شده است و به محض دریافت اعتبار، نسبت به مرمت آن اقدام خواهد شد.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سرایان تعداد آب انبار‌های موجود در این شهرستان را ۲۵۰ آب انبار اعلام کرد و گفت: ۱۵ مورد از این‌ها ثبت ملی شده و ۵ آب انبار نیاز فوری به مرمت دارند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.