وضعیت مناسب بزرگترین کتیبه دنیا در روستای سرمشهد

رییس میراث فرهنگی کازرون گفت: تمهیدات لازم برای حفظ بزرگترین کتیبه دنیا در مقابل عوامل آسیب رسان طبیعی در حال انجام است.

رییس میراث فرهنگی کازرون در پی انتشار خبری مبنی بر فرسایش جدی کتیبه کرتیر در کازرون و ضرورت توجه به این اثر منحصر به فرد، گفت: تصویر منتشر شده در برخی از تارنما‌های های خبری و گروه‌های مجازی مربوط به نقش برجسته کرتیر در روستای سرمشهد بخش جره و بالاده شهرستان کازرون نبوده و تصویر مذکور متعلق به کتیبه کرتیر در نقش رجب در مرودشت است.

محمدجواد جوکاری گفت: کتیبه کرتیر در روستای سرمشهد بخش جره و بالاده شهرستان کازرون، به عنوان بزرگ‌ترین کتیبه دنیا به خط پهلوی با همت مردم منطقه و نیرو‌های گشت یگان حفاظت میراث فرهنگی در وضعیت مطلوبی قرار دارد و هیچگونه آسیب یا نوشتن یادگاری در سال‌های اخیر بر روی آن صورت نگرفته و هر آنچه در حال حاضر بر روی نقش مشاهده می‌شود مربوط به دهه‌های گذشته است.

او گفت: بزرگترین کتیبه دوره ساسانی توسط کرتیر به طول ۲۰/۵ متر و پهنای ۷۰/۲ متر در ارتفاع ۲۵ متری از کف زمین در بالای نقش برجسته بهرام دوم (نقش جدال با شیر) قرار گرفته است.

جوکاری گفت: این کتیبه، ۵۸ سطر است و از نظر مضمون به دو بخش تقسیم می‌شود. بخش نخست از سطر‌های ۱ تا ۲۵ که به القاب و عناوین کرتیر در زمان شاهان مختلف و شرح فعالیت‌های وی و بخش دوم سطر‌های ۲۶ تا ۵۸ به معراج کرتیر می‌پردازد.

رییس میراث فرهنگی کازرون گفت: مطالعه بر روی این نقش برجسته مهم ساسانی در حال انجام است و تمهیدات لازم برای حفظ این اثر در مقابل عوامل آسیب رسان طبیعی مد نظر قرار دارد.

نقش برجسته سرمشهد، در تاریخ ۲۰ بهمن ۱۳۱۸، با شماره ثبت ۳۳۶، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کرتیر از روحانیون بزرگ و با نفوذ دربار ساسانیان است و در زمان شاپوراول مقام هیربدی (رئیس آتشکده) را داشته، در زمان بهرام دوم به مقام موبدان موبدی می‌رسد.

چهار کتیبه کرتیر در نقش رستم، نقش رجب، کعبه زرتشت و سرمشهد به جای مانده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.