تشدید برخورد با تور‌های غیرمجاز در خراسان جنوبی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: تور‌های غیرمجاز حق ورود به مناطق گردشگری را ندارد و با آن‌ها برخورد شدید می‌شود.

 شاهوردی   گفت: از ابتدای امسال سه مورد تبلیغات تور غیرمجاز در استان شناسایی و برخورد لازم به آن‌ها انجام شده است.

او افزود: حدود ۵۰ تور مجوزدار نیز از ابتدای امسال در استان برگزار شده و یا وارد جاذبه‌های گردشگری شده‌اند که مجوز‌های لازم برای آن‌ها صادر شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی عنوان کرد: فقط دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری که دارای بند «ب» هستند می‌‍توانند با استفاده از راهنمای رسمی و کارت اقدام به برگزاری تور گردشگری کنند.

او اظهار کرد: این تور‌ها می‌تواند فرهنگی و تاریخی یا طبیعت‌گردی باشد، اما تور‌های تخصصی همچون بازدید از صنایع، گردشگری یا ورزشی که زیرشاخه اکوتوریست هستند نیز مجوز برگزاری دارند.

شاهوردی با اشاره به وجود بخشنامه‌ها و دستوالعمل‌هایی از سوی وزارت گردشگری گفت: هرگونه تورگردانی بر اساس این بخشنامه‌ها باید مجوز داشته باشند در غیر این صورت قطعا با افراد خاطی برخورد خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی تصریح کرد: بر اساس آیین‌نامه نظارت بر تاسیس و فعالیت طرح‌های خدمات مسافرتی، سیاحتی، جهانگردی و زیارتی تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی که اقدام به فعالیت مسافرتی و سیاحتی می‌کنند موظف هستند که مجوز‌های لازم را از مرجع مربوطه دریافت کنند در غیر این صورت نیروی انتظامی از فعالیت آن‌ها ممانعت می‌کند.

او با تاکید بر اینکه بیشترین آسیب فرهنگی از تور‌های غیرمجاز گردشگری و گردشگر نماهاست گفت: گردشگری باید با رعایت حقوق و قوانین و در چهارچوب نظام جمهوری اسلامی باشد.

تاکنون سه اثر تاریخی و طبیعی خراسان جنوبی شامل باغ و عمارت اکبریه بیرجند، بیابان لوت و قنات بلده فردوس در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

۲ هزار اثر تاریخی در این استان شناسایی شده که از این تعداد ۹۸۲ اثر ثبت ملی است و از این تعداد ۷۸۹ اثر غیرمنقول، ۱۸ اثر منقول، ۹۵ اثر معنوی و ۸۰ اثر طبیعی هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.