نشانه‌های سلامتی در اسب

نخستین نشانه‌های تندرستی اسب رفتار طبیعی و همیشگی و اگر همه روزه سر را از در باکس بیرون آورده و بالا نگه دارد، تندرست است.

اسب ممکن است از آن دسته حیواناتی باشد که معمولا در اتاقش به نظر ساکت و خموده می‌آیند و هر از گاهی یک پا را استراحت می‌دهند. این چنین اسبی اگر بی قراری کند و هیجان زده باشد، بدون شک مشکل دارد. بنابراین، شناخت خلق و خو و رفتار طبیعی اسب، الزامی است و باید هر نکته غیرعادی در رفتار او را هشدار فرض کرد. این جمله را به خاطر بسپارید، «اسب خود را بشناس» دنیای اسب پر است از این جمله ها، که نماد قرن‌های متمادی تجربه و دانش، و راهنمای خوبی برای نگهداری از اسب هستند.

نخستین نشانه‌های سلامتی اسب

۱  اصطبل

اسب خوشحال و هشیار است و با گوش‌های جنبان به سمت صدا حرکت می‌کنند. اسب به محیط اطرافش توجه دارد، حتی اگر در انتهای اتاقش ایستاده باشد، باید به اطراف نگاه کند، و اگر پرستار صدایش بزند، به طرف در برود. پوست و موی خشک و شفاف او، به نرمی روی استخوان‌ها و عضلات را پوشانده است. چشم‌ها  اسب، باید تمیز باشد. به طور منظم تنفس کند و به طور مساوی روی ۴ پایش ایستاده باشد. اغلب یک پای عقب استراحت داده میشود. اما اگر اسب دایم به روی یک پای عقب استراحت کند و تمایلی به استفاده از پای عقب مخالف در موقع استراحت نداشته باشد، این یک هشدار است.

۲ بستر

بستر اسب باید کاملا مرتب باشد. میزان دفع و رژیم غذایی و تناسب داشته باشد. اسب حدود ۸ تا ۱۰ توده پهن در روز دفع می‌کند. صبحگاه باید معمولا حدود ۴ تا ۵ توده پهن تازه دیده شود.

۳ غذا

اسب باید تمام غذایش را خورده باشد، گرچه بعضی اسب‌ها ممکن است بد خوراک باشند. اسب هرگز نباید بیش از یک وعده غذا را نخورده باقی بگذارد. همچنین، باید مقداری آب نوشیده باشد. تمام این موارد، می‌تواند در بازرسی صبح یا هنگام دادن آب و غذا به اسب، کنترل شود.

۴ در مزرعه

رفتار اسب با اسبچه که به طور دائم در مزرعه نگهداری می‌شود، بستگی به فصل دارد. در طول بهار، تابستان و اوایل پاییز اسب باید با گله یا کمی دورتر از گله باشد. اسب باید مشغول چریدن یا نزدیک سایرین ایستاده باشد و احتمالا مشغول خاراندن گردن یکدیگر یا پراندن مگس با دم باشد. بعضی از اسب‌ها ممکن است برای مدتی نزدیک گله، روی زمین خوابیده باشند، اما همه باید راحت و بی دغدغه به نظر برسند.


بیشتر بخوانید


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار