آب سد طالقان کی به آبیک می‌رسد؟+ فیلم

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گفت: طرح آبرسانی به آبیک با بیش از ۹۱ درصد پیشرفت فیزیکی تابستان به بهره برداری می‌رسد.

ملکی مدیرعامل آب منطقه‌ای استان گفت: طرح آبرسانی به آبیک و همچنین خط آبرسانی به تصفیه خانه در این طرح تا تیرماه تکمیل می‌شود. همچنین طرح انتقال آب سد طالقان از مهمترین طرح‌های آبرسانی استان است که از مجموعه آب‌های سطحی که وارد ۱۶ شهر و ۱۹۵ روستا را آبرسانی خواهد کرد و اجرای آن به ۳۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

ملکی تصریح کرد: پروژه تامین آب استان از سد طالقان از سال ۹۶ شروع شده بود، اما به علت عدم تامین اعتبارات قابل توجه تقریبا می‌توان گفت متوقف شده بود و تصفیه خانه هم کمتر از ۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشت. طرح آبرسانی به آبیک که نسبت به بخش‌های دیگر حادتر بود به دنبال اعتبارات دولتی بودیم که به این پروژه در سال ۹۹ اعتبارات اختصاص داده شد و از ابتدای ۱۴۰۰ پروژه آغاز شد. خط انتقال آن ۱۷ ونیم کیلومتر است که ۹ و نیم کیلومتر آن با استان البرز مشترک است.

وی اظهار کرد: حجم کار در این سد بسیار سنگین است و می‌توان گفت یکی از حیاتی‌ترین پروژه‌های اخیر که در حال انجام است. لوله گذاری با استفاده از لوله‌هایی به قطر ۱۴۰۰ و ۱۶۰۰ انجام می‌شود که در منطقه صعب العبور قرار دارد. بیشترین حجم کار حدود ۷۰ درصد مربوط به خرید لوله‌ها بود که ۸۰ درصد آن انجام شد و ۱۰۰ میلیارد بدهکار لوله ساز و پیمانکار داشتیم که به علت عدم تامین اعتبار پروژه چندین ماه تقریبا متوقف بود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان گفت: در دولت جدید پیگیری‌هایی صورت گرفت که انتهای سال ۱۴۰۰ اعتبار ۱۵۰ میلیارد تومان به صورت نقد اختصاص یافت و مطالبات پرداخت شد و پروژه به سرعت پیش رفت که طبق پیش بینی‌ها ان شاالله خط انتقال تا آخر ۱۴۰۱ به پایان خواهد رسید و البته بخش آبیک به مخزن وصل شده است.

ملکی گفت: در حال حاضر مشکل اعتباری نداریم، اما پروژه بسیار سنگین است مانند ساخت دو دستگاه پل و حفاری‌های متعدد، و نیاز به ۱۰۰ عدد شیر در قطر‌های بزرگ که بسیار هزینه بر و تامین و حمل آن بسیار زمان بر است.

وی با اشاره به مشکلات تصفیه خانه این مسیر گفت: تصفیه خانه اصلی استان نتیجه نداد و تحویل داده نشد به همین منظور تصفیه خانه اختصاصی برای آبیک احداث شده که در مراحل آخر است و به زودی وارد مدار بهره برداری خواهد شد که با تکمیل تصفیه خانه اصلی این تصفیه خانه موقت حذف خواهد شد.

ملکی تصریح کرد: با توجه به تورم چند ساله پروژه سد طالقان از ۱۵۰۰ میلیارد به ۳۲۰۰ میلیارد تومان رسیده است. موافقت نامه این پروژه ۳۰ درصد دولتی و ۷۰ درصد خصوصی است. مراحل گوناگون و اخذ مجوز‌ها در طول ۲ سال انجام شده و سرمایه گذار این طرح در طول ۴۵ روز آینده مشخص خواهد شد. این پروژه بزرگترین پروژه استان است که بیش از ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. اما نعمات بیشماری خواهد داشت که کیفیت بالای آب و عدم قطعی آب از آن دسته است. سرمایه‌ای که برای این پروژه در استان هزینه می‌شود باعث سرمایه گذاری‌های مجدد در استان می‌شود که برای منطقه موثر و مفید خواهد بود. سرمایه گذار بخش خصوصی با ویژگی‌های خود به دنبال انجام سریع پروژه است و با توجه به تورم موجود در طول سه سال آینده انجام خواهد شد. تصفیه خانه و خطوط فرعی هم به پروژه اضافه شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار