فعال سازی اقتصاد روستا‌ها از مهم‌ترین دغدغه‌ مسئولان قزوین+ تصاویر

جشنواره روستایی و عشایری در ۱۳٠ غرفه و همزمان با آیین سنتی پنجاه بدر با حضور گسترده اقشار مختلف مردم برگزار شد. 

لیلا غریب مدیرکل امور روستایی استانداری قزوین با اشاره به برگزاری جشنواره روستایی و عشایری استان قزوین گفت: روستا‌های استان قزوین ظرفیت‌های قابل عرضه بسیاری دارند که توسط نیرو‌های جهادی روستایی این ظرفیت‌ها شناسایی شده است، بعد از شناسایی ظرفیت‌های موجود نیاز به بازار عرضه مناسب برای آنها احساس شد، بنابراین پس از بررسی‌های میدانی تصمیم به برگزاری جشنواره روستایی و عشایر در استان قزوین گرفتیم.

غریب بیان کرد: سال گذشته اولین جشنواره روستایی و عشایری بزرگ استان قزوین فعالیت خود را آغاز کرد و طی ۳ روز برگزاری مورد استقبال بی‌نظیر مردم قرار گرفت، نمایشگاه صرفاً محلی برای عرضه محصولات است، اما ما جشنواره ترتیب دادیم که طی آن آیین‌های بومی محلی و بازی‌های سنتی در آن اجرا می‌شود و مردم طی بازدید از نمایشگاه، زندگی روستایی را لمس و احساس می‌کنند، همچنین آشنایی با گویش‌ها، پوشش‌ها و فرهنگ‌های مختلف روستایی در این جشنواره صورت می‌گیرد.

غریب یادآور شد: پیش از این روستاییان در حوزه بسته‌بندی محصولات خود ضعف بسیار زیادی داشتند، بعد از جشنواره اول تولیدکنندگان روستایی را شناسایی و دوره‌های آموزشی مختلفی در حوزه برندینگ، بسته‌بندی، عرضه و فروش کالا و بازاریابی برگزار کردیم که نتیجه آن در چیدن غرفه‌ها و عرضه محصولات روستایی در دومین نمایشگاه روستایی مشهود است.

وی تأکید کرد: روستایی‌ها از نمایشگاه بسیار استقبال می‌کنند و برای آنها فرایند خوشحال کننده‌ای است که محصولات و آداب و رسوم خود را عرضه کنند و به نمایش بگذارند، گاهی برخی روستاییان تصور نمی‌کنند که محصولاتشان در شهر مورد پذیرش قرار بگیرد، اما استقبال از این نمایشگاه بسیار زیاد است.

مدیرکل امور روستایی استانداری قزوین بیان کرد: با توجه به استقبال گسترده از اولین نمایشگاه، دومین نمایشگاه به مدت ۵ روز برگزار شد، برای حضور سفرای خارجی در این نمایشگاه از سه ماه قبل برنامه‌ریزی و دعوتنامه‌ها برای آنها ارسال شد که حضورشان بازتاب بسیاری خوبی در جهت نمایش توانمندی‌های روستاییان داشت.

وی افزود: معتقد هستم که اگر در روستا‌ها کار اقتصادی صورت نگیرد و محصولات به فروش نرسد شاید ساخت و ساز در روستا‌ها چندان موثر نباشد و شاهد خالی شدن روستا‌ها از ساکنین خواهیم بود، فعال سازی اقتصاد روستا‌ها یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ما است که پیدا کردن بازار برای محصولات روستایی مهمترین راه آن است.

غریب تأکید کرد: نسخه نجات‌بخش روستا‌ها پیدا کردن بازار برای محصولات روستایی است، این جشنواره بهترین بستر برای عرضه محصولات روستایی و معرفی آنها به شهروندان و حتی هم‌وطنان در سایر استان‌ها است.

وی یادآور شد: به منظور تقویت اقتصاد روستا‌ها و تداوم بازار فروش، امکان عرضه محصولات در بستر اینترنت فراهم شده است و با یکی از اپلیکیشن‌های فروش کالا تفاهم انجام داده‌ایم که نمایندگی آن در قزوین به صورت رسمی شروع به کار کند و محصولات موجود در نمایشگاه از طریق برخط و این نرم‌افزار در سایر استان‌ها به فروش برسد.

مدیر کل امور روستایی استانداری قزوین یادآور شد: مدیران ارشد استان در این حوزه حمایت‌های بسیاری انجام دادند به طوری که طی یک سال گذشته برنامه‌های مختلفی مانند رویداد حل مسئله و برنامه تکام برگزار شد که طی آن دهیاران و شورا‌های روستا‌ها آموزش‌های لازم در خصوص بسته‌بندی و توزیع محصول را دریافت کردند و آن را به روستاییان خود منتقل کردند.

وی افزود: صبح‌ها که نمایشگاه تعطیل است نیز دوره‌های آموزشی بازاریابی، فروش و نحوه رفتار با مشتری به آنها ارائه می‌شود، با ایجاد بازار و تسهیلگری فروش قطعاً جهش تولید و مشارکت مردم اتفاق خواهد افتاد.

غریب افزود: در نمایشگاه سال جدید بیش از سه برابر نمایشگاه سال گذشته غرفه داشتیم، حدود ۱۳۰ غرفه طراحی شد که در هر غرفه چندین محصول و چندین روستا محصولات خود را عرضه می‌کنند به طوری که در هر غرفه با تراکم فروشنده روبرو هستیم‌برای مثال در یک غرفه ۲۷ نوع محصول ارائه شده است.

غریب افزود: زندگی روستایی جاذبه خاصی برای مردم دارد و در این غرفه‌ها جاذبه‌های زندگی روستایی به نمایش گذاشته شده بنابراین نمایشگاه روستایی طبق اعلام نمایشگاه بین‌الملل، یکی از پربازدیدترین نمایشگاه‌ها در طول سال است.

فعال سازی اقتصاد روستا‌ها از مهم‌ترین دغدغه‌های مسئولان قزوین

فعال سازی اقتصاد روستا‌ها از مهم‌ترین دغدغه‌های مسئولان قزوین

فعال سازی اقتصاد روستا‌ها از مهم‌ترین دغدغه‌های مسئولان قزوین

فعال سازی اقتصاد روستا‌ها از مهم‌ترین دغدغه‌های مسئولان قزوین

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.