انتقال آب آبیک، در صورت تأمین بودجه

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین گفت: در صورت تأمین نقدینگی پروژه انتقال آب سد طالقان به آبیک، در عرض دو ماه عملیات انتقال آب به پایان می‌رسد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین، ملکی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه قزوین گفت: از آب سد طالقان فقط برای آبیاری و مصرف کشاورزی استفاده می‌شود که در طول مسیر آلودگی‌ها هم به آن اضافه شده و در نهایت به سفره‌های زیرزمینی راه پیدا می‌کند که این رویه باید عکس شود و آب سد طالقان ابتدا باید برای مصارف شرب استفاده شده، سپس پسماند آن در بخش کشاورزی استفاده شود.

وی افزود: دو طرح آبیاری برای شمال و جنوب استان قزوین پیش بینی شده است که از سال ۱۳۹۶ با پیگیری‌های صورت گرفته، بودجه پروژه انتقال آب از سد طالقان به آبیک و سپس قزوین برای آبرسانی به نواحی شمال استان قزوین تخصیص پیدا کرد و تا سال ۱۳۹۸ به دلیل تخصیص نیافتن اعتبارات، این پروژه متوقف شد.

ملکی خاطرنشان کرد: آبیک شرایط بسیار حادی دارد و در اولویت انتقال آب استان قزوین است که مسیر ۱۷.۵ کیلومتر به ویژه ۹.۵ کیلومتر ابتدایی، صعب العبورترین و سخت‌ترین ناحیه انتقال آب از سد طالقان به آبیک محسوب می‌شود.

وی افزود: در دوره‌ای در سال ۱۳۹۹ که قیمت ارز افزایش یافت، قیمت لوله و تجهیزات انتقال آب سد طالقان به آبیک، به شدت افزایش یافت و به قیمت امروز، قیمت لوله‌های انتقال آب به بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان رسیده به طوری که تاکنون بیش از ۷۰۰ لوله با قیمت ۲۰۰ میلیون تومان خریداری و نصب شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین تصریح کرد: ۱۰۰ میلیارد تومان به شرکت لوله سازی و بیش از ۳۰ میلیارد تومان هم به پیمانکار خط انتقال آب آبیک بدهکاریم.

وی افزود: آب آبیک باید در دولت دوازدهم به بهره برداری می‌رسید، اما به دلیل تخصیص نیافتن بودجه و افزایش قیمت دلار، این طرح فقط ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی کرده است.

ملکی گفت: عملیات ساخت تصفیه خانه آبیک هم در حال اجراست و در صورت تأمین بخشی از نقدینگی پروژه انتقال آب آبیک، می‌توانیم لوله‌های تولید شده را به آبیک منتقل کنیم و در عرض دو ماه انتقال آب به پایان می‌رسد.

وی افزود: برای تأمین نقدینگی طرح انتقال آب، یک قطعه زمین متعلق به شرکت آب منطقه‌ای در آبیک هم به فروش گذاشته شده است و از مردم می‌خواهیم در مزایده شرکت کنند تا اعتبارات خط انتقال آب، زودتر تأمین شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین تأکید کرد: تمام مراحل اجرایی انتقال آب از سد طالقان به قزوین انجام شده است و با انتخاب پیمانکار، ظرف سه سال، شهر به شهر از زیاران تا تاکستان به شبکه آب شرب سد طالقان می‌پیوندند.

وی افزود: سالیانه بیش از ۲.۵ میلیارد متر معکب آب در استان قزوین استفاده می‌شود که این میزان مصرف، با استاندارد‌های جهانی اصلاً مطابقت ندارد و باید با کمترین میزان استفاده از آب، بیشترین بهره برداری را داشته باشیم.

ملکی با بیان اینکه رصد خانه آب در استان قزوین در حال تأسیس است، گفت: باید همه کنتور‌های آب در استان قزوین هوشمند شده و به رصدخانه آب متصل شوند تا جلوی مصرف بی رویه آب در بخش‌های کشاورزی را بگیریم.

وی افزود: با محدودکردن مصارف، اصلاح الگو‌های کشت و افزایش مشارکت مردم می‌توانیم منابع تأمین آب در استان قزوین و نحوه مصرف آن‌ها را کنترل کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین خاطرنشان کرد: سد بالاخانلو از سال ۱۳۹۹ به سرعت وارد فاز اجرایی شده است و بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و سال آینده آبگیری می‌شود.

وی افزود: ظرف یکی دو سال آینده، سد بالاخانلو، آب شرب بخش جنوبی استان قزوین را تا ۳۰ سال آینده تأمین می‌کند.

ملکی تصریح کرد: بارگذاری بیش از حد مصارف کشاورزی بر روی چاه‌های استان قزوین، باعث بروز پدیده فرونشست در دشت قزوین شده است و باید با نصب کنتور‌های هوشمند و انسداد چاه‌های غیرمجاز، به سمت استفاده بهینه از منابع آب زیرزمینی برویم.

وی افزود: منابع آب زیرزمینی دشت قزوین ۷۰ سانتیمتر افت کرده است و باید با مدیریت منابع آب، از پسرفت بیش از حد آب و فرونشست دشت جلوگیری کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.