باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد

سست عنصرانی که در مشهد لانه کرده اند/ ساختمان های ناایمن بلای جان یک شهر

ساختمان‌های سست عنصر در مشهد همچنان در سکوت فعالیت می‌کنند و این روز‌ها بعد از حادثه متروپل در آبادان، حسابی بر سر زبان ها افتاده اند.

حادثه متروپل در آبادان تلخی بسیاری به کام مردم ایران نشاند و هنوزم که هنوز است، داغ عزیزان از دست رفته جگر یک ایران را خون کرده است. عزیزانی که نه فقط یک خانواده بلکه یک ایران را به عزای خود نشاندند.

حالا این روزها و بعد از حادثه  تلخ متروپل آبادان، ساختمان های سست و ناایمن مشهد نیز سر زبان ها افتاده اند و مردم چشم امیدشان به تدابیر مسئولین در خصوص این ساختمان هااست.

حادثه تلخ متروپل آبادان زنگ هشداری بود برای مسئولینی که از کنار این موضوع به سادگی عبور کرده و خیلی وقت است این ساختمان ها را به گوشه ترین قسمت اقداماتشان فرستاده بودند.

زنگ هشداری که هیچکس راضی به اتفاق افتادن آن نبود اما توانست برخی از مسئولین خواب زده ای را که پس از پلاسکو، این موضوع را فراموش کرده بوند دوباره بیدار کند.

سست عنصرانی که در مشهد لانه کرده اند/ ساختمان های ناایمن بلای جان یک شهر

حدودا تیرماه ۹۹ بود که کلایی شهردار وقت مشهد نام ۱۲ پلاسکوی مشهد را اعلام کرد. از آن روز تاکنون تعداد این ساختمان‌ها به طرز عجیبی افزایش یافته و حالا به گفته مدیر عامل آتش نشانی مشهد، ما در این شهر ۱۳۵ ساختمان ناایمن پرخطر داریم که درصورت بروز حادثه، مستعد تلفات سنگین جانی هستند و خطر پلاسکو و متروپل شدن بیخ گوش آن هاست.

۱۳۵متروپل مشهد!

مجید فرهادی گفت: براساس مصوبه شورای شهر مشهد برای ۳۰۰ ساختمان ناایمن مشهد بازدید‌های آتش نشانی در سه بخش با اهمیت خیلی زیاد، اهمیت زیاد و اهمیت متوسط تقسیم بندی شده است که در اسفند سال گذشته و فروردین و اردیبهشت امسال این کارگروه تشکیل شده و همکاران ما اقداماتی را انجام داده اند که طبق برنامه زمان بندی مشخص شده در شورا در حال انجام کار هستیم و از برنامه مشخص شده هم عقب نیستیم.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد گفت: در مجموع از اسفند سال گذشته تا انتهای اردیبهشت در دو بخش با اهمیت خیلی زیاد و اهمیت زیاد ۱۳۵ مورد ساختمان ناایمن پرخطر در مشهد شناسایی شده که برای برخورد قانونی و اصلاح به مراجع قضایی ارجاع شده اند.

سست عنصرانی که در مشهد لانه کرده اند/ ساختمان های ناایمن بلای جان یک شهر

او گفت: این ساختمان‌های با اهمیت خیلی زیاد که برای ما به دلیل تلفات جانی سنگین، از دست رفتن ثروت ملی و آلودگی زیست محیطی از حساسیت بالایی برخوردار است، شامل مراکز بهداشت و درمان، تاسیسات برقی، آبی، مخابرات، فرودگاه، راه آهن و پایانه، تاسیسات انتظامی، رادیو و تلویزیون، مساجد، مدارس، سالن‌های اجتماعات، تالارها، ورزشگاه ها، سالن‌های سینما و تئاتر، فروشگاه‌ها و پاساژ‌های بزرگ، پایانه مسافربری، موزه و کتابخانه دارای اسناد و مدارک ملی است.

چهار ساختمان در شرایط حاد ایمنی قرار دارد

فرهادی گفت: از کل این تعداد، ۳۶ مورد با اهمیت خیلی زیاد بوده و ۹۹ مورد با اهمیت زیاد است که به مراجع قضایی معرفی شده اند و فهرست آن نیز به صورت محرمانه به شورای شهر مشهد ارسال شده است و از موارد فوق ۴ مورد در شرایط حاد قرار دارد و وضعیت مناسبی ندارد.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد گفت: در فروردین ۱۴۰۱ در مجموع  هزار و ۴۴۵ مورد بازدید انجام شده است از این تعداد ۱۰۵ مورد اخطار صادر و ۱۰۵ مورد نیز به مراجع قضایی ارجاع شده، اما از همه این‌ها فقط یک مورد تشکیل پرونده داوطلبانه برای رفع نواقص انجام شده است و در اردیبهشت ماه نیز ۹۳۸ مورد بازدید صورت گرفته که ۲۵ مورد تشکیل پرونده بازدید، ۵۸ مورد اخطار و ۵۱ مورد ارجاع به مراجع قضایی انجام شده است.


بیشتر بخوانید


او گفت: درخصوص برخی ساختمان‌ها که عمومیت بیشتری دارند مثل بازار یا برج‌ها و مراکز اقامتی منطقه ثامن کار‌های لازم انجام شده و مشاوری برای تامین ایمنی محل گرفته و در حال اجرای موارد خواسته شده هستند.

پاسکاری متروپل‌های مشهد بین دستگاه‌ها

شهرداری مشهد نیز بعد از یک هفته سکوت رسانه‌ای تایید کرد که ۱۳۵ پرونده در زمینه ساختمان‌های دارای نقص ایمنی به دستگاه قضایی ارجاع داده‌شده است و حالا چشم مردم مشهد به قلم و دستور دادستانی مشهد درباره این ساختمان‌هاست.

سید عبدالله ارجائی گفت: این ساختمان‌ها مجوز ندارند، شهرداری یک پروانه ساختمانی صادر می‌کند که این پروانه بعد از تایید نقشه توسط نظام مهندسی، صادر و احداث ساختمان آغاز می‌شود و ایمن یا ناایمن بودن ساختمان هنگام ساخت و بعد از پایان کار مشخص می‌شود که باید بررسی شود.

شهردار مشهد گفت: معمولا سه شاخص ایمنی ساختمان را مشخص می‌کند. مورد اول استحکام بنا و سازه است که توسط سازمان نظام مهندسی مشخص می‌شود و پس از اعلام این سازمان، با مالک برخورد و ساختمان پلمب می‌شود که در سال گذشته با هزار و ۲۰۰ مورد برخورد و اقدامات قانونی روی آن‌ها انجام شده است.

او گفت: موضوع دوم اطفای حریق و مسائل مربوط به آتش‌نشانی است که بیش از چهار هزار بازدید توسط همکاران آتش‌نشانی انجام و ۱۳۵ پرونده به دستگاه قضایی ارجاع و بقیه بعد از تذکر رفع شده است.

سست عنصرانی که در مشهد لانه کرده اند/ ساختمان های ناایمن بلای جان یک شهر

او گفت: آخرین مرحله‌ای که توسط شهرداری انجام می‌شود، ارجاع به دستگاه قضایی است، زیرا شهرداری ابزاری برای مقابله ندارد و وظیفه آن با دستگاه قضااست، سرمایه‌گذاران و مالکان باید فکر کنند که بهره‌برداران ساختمان، خانواده آنان هستند و ناظران باید نظارت و بررسی دقیقی از ساختمان انجام دهند و آتش‌نشانان نیز سلامت مردم را خط قرمز خود قرار دهند و نظارت جدی از ساختمان‌ها داشته باشند.

محرمانه بودن متروپل های مشهد جالب نیست!

با این حساب هنوز نام مشخصی از این ساختمان های پرخطر به بهانه محرمانه بودن به دست مردم نرسیده است، موضوعی که بی اهمیت نیست و نباید به دلیل محرمانه بودن از پیش چشم های مردم قایم شود.

ساختمان های ناایمن و پرخطر مستقیما با جان مردم سر و کار دارند و محرمانه بودن لیست آنها در این مورد و پس از حادثه های تلخ متروپل و پلاسکو اصلا جایگاهی ندارد.

کاش مسئولین مشهد کمی سریعتر اقدام کنند تا در مشهد شاهد اتفاقات ناگواری نباشیم و باری دیگر هموطنان عزیزمان داغدار عزیزان خود نشوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۲ ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
پیشگیری قبل از وقوع هم همانند خیلی از جملات قشنگ، برای مسئولان بی کفایت فقط یک جمله است که فقط توی همایش ها از آن صحبت می شود از آن.

و مرگ مردم را مسئولان گرامی کنترل جمعیت میدانند!! ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۰ ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
انشاالله قبل از هرگونه حادثه ای اقدام به پلمب ساختمان های ناایمن بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۵ ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
چرا شفاف نیستند با مردم حتما خودشان هم سرمایه ای در این متروپلها دارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۳ ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
حادثه خبر نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۸ ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
مردم باید بمیرن حتما؟ توروخدا به فکر عزیزان مردم باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۹ ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
بعضی از مراکز خرید مشهد واقعا قدیمی هستن و باید یه فکری به حال ساختمان اونها کرد و گرنه حادثه ناگواری رخ خواهد داد. مشهد شهر زیارتی و گردشگری هستش و افراد زیادی به مشهد سفر میکنن و اکثر جمعیت داخل مراکز خرید زوار هستن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۳ ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
تو مشهد هم متروپل باید بریزه که مسئولین به فکر بشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۸ ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
محرمانه نداریم لیست اسامی مکان های پرخطر مشهد رو به مردم اطلاع رسانی کنن مسئولین