حکایت روز‌های گرد و خاکی زنبورداری

وقتی شکر به جای شهد خوراک زنبور‌ها می‌شود

وزش گرد و خاک طی ماه‌های گذشته تغذیه زنبور‌های عسل و به دنبال آن تولید عسل و فرآورده‌های آن را مختل کرده است.

یوسفی رئیس اتحادیه زنبورداران خراسان جنوبی گفت: امسال با توجه به اینکه تعداد کندو‌ها افزایش ۱۰ هزار تایی داشته و به ۶۰ هزار کندو رسیده، انتظار داشتیم عسل بیشتر و با کیفیت تری تولید شود، اما به دلیل وضعیت نامناسب جوی و گرد و غبار برداشت عسل هنوز انجام نشده است.

او گفت: خراسان جنوبی به دلیل داشتن سطح وسیع زیر کشت زرشک و عناب در تولید عسل با کیفیت از این دو محصول مطرح است، اما در حال حاضر وضعیت آب و هوایی و نشستن گرد و غبار روی شهد گل‌ها به ویژه شکوفه درختان عناب و زرشک باعث شده زنبور‌ها نتواند از آن تغذیه و عسل با کیفیتی را تولید کنند.

رئیس اتحادیه زنبورداران خراسان جنوبی گفت: این وضعیت سبب شده تا زنبورداران ناامید از تولید عسل و صرفا برای حفظ، زنده ماندن و تکثیر زنبورها، آن‌ها را با شکر تغذیه کنند.

سهمیه شکر زنبورداران کم است

رئیس اتحادیه زنبورداران خراسان جنوبی گفت: معضل اصلی ما برای تولید عسل و فرآورده‌های آن نهاده شکر هست ، سهمیه شکری که برای بخش زنبورداری استان در نظر گرفته شده به ازای هر کندو در سال سه کیلوگرم شکر است در حالی که مقدار استاندارد شکر برای هر کندو ۱۰ کیلوگرم است و زنبوردان برای رفع این کمبود ناچارا باید شکر آزاد هم خریداری کنند.

او گفت: سال گذشته تنها ۱۶۰ تن سهمیه شکر به استانمان اختصاص یافت و تنها در صورت حمایت و رفع این مشکل می‌توانیم تولید عسل و سایر فرآورده‌های زنبور عسل را افزایش دهیم.

یوسفی  گفت: علاوه بر این‌ها پیدا کردن شکر در بازار سخت شده و پس از هر بار مراجعه برای خرید شکر آزاد دست خالی بر میگردیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.