باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی گزارش می‌دهد

گریز از سیلاب‌های مخرب با ساماندهی رودخانه‌ها

۴۴ هکتار از مسیر رودخانه‌ها در خراسان جنوبی از گل و لای پاکسازی شده تا سیلاب‌ها خود را به شهر‌ها و خانه‌های روستائیان نرسانند.

لایروبی رودخانه‌ها راهکاری برای مهار سیلاب‌های مخرب است و سه ماهی می‌شود عملیات لایروبی رودخانه‌های خراسان جنوبی آغاز شده است.

۱۲۸ رودخانه فصلی و مسیل‌های کوچک و بزرگ در خراسان جنوبی وجود دارد که طول آن‌ها به بیش از ۴ هزار و ۴۰۰ کیلومتر می رسد.

رودخانه‌های شاهرود، شوراب، دهک و فخررود بزرگترین رودخانه‌های استان هستند که بیشترین سیلاب‌ها از این رودخانه‌ها اتفاق می‌افتد.

شاهرود مقصد اول لایروبی‌ها

رودخانه شاهرود یکی از اصلی‌ترین رودخانه‌های استان است که بازگشایی و لایروبی بستر آن برای جلوگیری از ورود سیلاب به مناطق مسکونی آغاز شده است.

رعیت یکی از اهالی روستای امیرآباد که خانه اش در مجاورت این رودخانه قرار دارد به ما می‌گوید: این لایروبی باعث می‌شود که آب روان‌تر و بهتر به مسیر خود ادامه بدهد و اگر سیلی بیاید خانه‌های ما را در این روستا تهدید نمی‌کند.

تراکتور و زمین های سیلاب

به گفته او مردم هرساله در فصل بارش‌ها نگران سیل‌های حادثه خیز بودند و بعد از این خیالشان از این بابت راحت می‌شود.

یکی دیگر از اهالی نیز می‌گوید: لایروبی رودخانه نه تنها باعث می‌شود که توزیع آب به درستی صورت بگیرد بلکه ساختار رودخانه‌ها اصولی و محفوظ می‌ماند.

۵۵ کیلومتر رودخانه چشم به راه لایروبی

مدیر رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی می‌گوید: نقاط بحرانی در مسیر رودخانه‌های استان شناسایی شده و عملیات لایروبی و پاکسازی آن‌ها با اعتبار یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان انجام می‌شود.

شهابی گفت: در مرحله اول لایروبی ۳ کیلومتر از رودخانه شاهرود محدوده امیرآباد شهر بیرجند در حال انجام است.

آب منطقه ای و خطرات سیلاب

به گفته او با مذاکراتی که با شرکت منابع آب انجام داده ایم اعتبارات تخصیصی به استان افزایش پیدا کرده و سعی ما بر این است که ۵۵ کیلومتر از رودخانه‌های استان را لایروبی کنیم.

دیواری که نصرالدین را از سیل نجات داد

۱۳۰ کیلومتر دورتر از مرکز استان در شهرستان مرزی درمیان هم جهادگران و بنیاد علوی، متولیان را در ساماندهی رودخانه‌ها و ایجاد دیوار ساحلی یاری می‌دهند.

راهی روستای نصرالدین در شهرستان درمیان شدیم جایی که هر ساله آمدن سیل برای ساکنان آن حادثه ساز بوده است.

عقیلی یکی از اهالی روستا به ما می‌گوید: تا قبل از ساخت دیوار ساحلی، با آمدن هر باران سیلاب جاری می‌شد و دود این مشکل به چشم ما می‌رفت.


بیشتر بخوانید


او گفت: در این اوضاع اقتصادی و با وجود مشکلات معیشتی حتی کوچکترین ضرر این چنینی برایمان گران تمام می‌شد.

آقای سالاری هم که یکی از ساکنان روستای نصرالدین است به ما می‌گوید: سال ۹۹ که سیل آمد این رودخانه سرریز کرد و خانه هایمان به زیر آب رفت.

او می‌گوید: اهالی روستا همیشه نگران سیلاب بودند چرا که باعث خسارت به زمین‌های کشاورزی و دام هایشان می‌شد و این دیوار روستایمان را از سیل نجات داد.

بنیاد علوی پای کار آمد

یک ماهی است که طرح ساخت دیوار ساحلی در روستای نصرالدین آغاز شده و ۸۵ درصد پیشرفت دارد، دیواری که ارتفاع نهایی آن باید به سه متر برسد تا سیلاب وارد روستا نشود.

سالاری عضو شورای روستای نصرالدین می‌گوید: در تمام این سال‌ها برای ساخت دیوار ساحلی بار‌ها پیگیری کردیم و به فرمانداری و سایر نهاد‌ها نامه نگاری کردیم، اما از ادارات خبری نشد تا اینکه بنیاد علوی به صورت جهادگرانه و با همیاری مردم پای کار آمد.

دیوار ساحلی

این عضو شورا می‌گوید: روستای نصرالدین ۲۰۰ خانوار جمعیت دارد که هرساله در فصل بارش‌ها مردم از ترس سیل خانه هایشان را ترک می‌کردند.

او گفت: این دیوار ساحلی باعث شده بیش از ۱۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی از خطر سیلاب در امان بماند.

لایروبی مستمر، نیاز ضروری رودخانه‌ها

نگاه مقطعی و کوتاه مدت به لایروبی رودخانه‌ها سبب شده در فصول و سال‌های پر بارش با حوادثی مانند سیلاب رو به رو شویم؛ در حالی که اگر لایروبی در زمان خشکسالی نیز ادامه پیدا کند دیگر شاهد وارد شدن خسارات جانی و مالی به مردم نخواهیم بود.

لایروبی رودخانه ها

خراسان جنوبی با ۱۲۸ رودخانه فصلی در معرض سیلاب قرار دارد و سیلاب مخرب سه قلعه و ورود آن به شهر نشان داد که لایروبی رودخانه را باید جدی‌تر از گذشته گرفت.

گزارش از سمیرا گنجی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.