ارائه تسهیلات ۶۰ میلیاردی به کشتارگاه‌های طیور در چهارمحال و بختیاری

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: به منظور توسعه کشتارگاه‌های طیور، تسهیلات ۶۰ میلیارد ریالی در اختیار مسئولان آن قرار داده می‌شود.

آقای اسدی گفت: با توسعه خط دوم تولید در کشتارگاه‌های صنعتی طیور چهارمحال و بختیاری، شرایط زیرساختی و فیزیکی به منظور ارتقای بهبود کیفیت مرغ بهبود می‌یابد.

اتحادیه مرغداران استان پیگیر احداث کشتارگاه طیور در سطح استان است و دو نفر نیز متقاضی راه‌اندازی کشتارگاه صنعتی در شهرکرد و سامان هستند.


بیشتر بخوانید


امسال به منظور نظارت و بازرسی از کشتارگاه‌های طیور در استان ۹ میلیون و ۵۶۱ هزار و ۳۷ قطعه طیور مورد بازرسی قرار گرفتند که ۹۱ هزار و ۸۲۱ کیلوگرم فرآورده غیربهداشتی در کشتارگاه‌های طیور ضبط و معدوم‌سازی شد.

هم‌اکنون چندین شرکت نسبت به جمع‌آوری ضایعات مرغ در مراکز فروش فعال هستند و خردکردن و قطعه‌بندی در مراکز عرضه فروش مرغ و در حضور مشتری صورت می‌گیرد و در صورت نداشتن شرایط لازم، خرد کردن مرغ ممنوع است.

طرح تشدید فعالیت‌های گروه‌های نظارت بهداشتی این اداره کل با هدف افزایش نظارت بر تولید و عرضه فراورده‌های خام دامی در سطح کشتارگاه‌های دام و طیور، فروشگاه‌های عرضه گوشت و مرغ و فروشگاه‌های زنجیره‌ای استان از ۱۴ اسفندماه تا پایان ماه رمضان با همکاری ۱۱ گروه ثابت و ۱۵ گروه سیار و ۶۳۰ نفر روز کار نظارت و بازرسی از کشتارگاه‌های دام و طیور اجرایی شده است.

این طرح با هماهنگی و همکاری سایر دستگاه‌های متولی از جمله شبکه بهداشت، تعزیرات حکومتی، نیروی انتظامی و به منظور تامین بهداشت و امنیت غذایی مردم در دست اجراست.

در این طرح از دو هزار و ۷۸ واحد عرصه فراورده دامی بازدید و نظارت انجام شده و در این بازدید‌ها دو هزار و ۴۰۷ کیلوگرم موادخام دامی معدوم و ۱۷ مورد نمونه‌برداری انجام شده و سه مورد از تخلفات به مراجع قضایی ارجاع داده شد.

۵۰ درصد فعالیت دامپزشکی نظارت بر مواد خام دامی است و امسال در عملیات‌های مختلف بازرسی و نظارت بر کشتارگاه‌های دام استان ۱۷۲ هزار و ۷۱۱ بازرسی بهداشتی از دام‌ها از جمله بز، بزغاله، گوسفند، گاو، گوساله، شتر و شترمرغ انجام شد که ۱۷ هزار و ۷۹۴ کیلوگرم معدوم‌سازی شد.

هم‌اکنون هشت کشتارگاه سنتی و دو کشتارگاه صنعتی در استان فعال است و کمبود کشتارگاه از لحاظ جغرافیایی در استان وجود ندارد و کشتارگاه جونقان به عنوان بزرگ‌ترین کشتارگاه‌های صنعتی کشور آماده ارائه خدمات‌رسانی مطلوب به همه استان است.

امسال ۱۳ میلیون و ۴۹۳ هزار و ۷۰۰ کیلوگرم خوراک و مکمل آبزیان، ۱۱ هزار کیلوگرم تخم ماهی پرورشی، ۱۴۸ هزار و ۵۹۶ کیلوگرم ماهی خوراکی، ۳۱ هزار و ۵۹۰ کیلوگرم خوراک ماهی و ۳۸۵ هزار و ۷۰۵ کیلوگرم شیرخشک نوزاد از استان به خارج کشور صادر شد که بیشترین میزان صادرات به کشور روسیه بوده است.

امسال هشت میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه تخم‌چشم‌زده وارد استان شده است.

در این مدت ۲۰۷ مورد پرونده تخلف مربوط به کشتار غیرمجاز و ۳۱۶ مورد مربوط به رعایت نکردن بهداشت عمومی به مراجع قضایی و ۶۳ پرونده تخلف به تعزیرات حکومتی استان معرفی شد.

تاکنون ۹۰ درصد دام سبک و سنگین چهارمحال و بختیاری هویت‌گذاری و دو میلیون راس دام سبک نیز در برابر تب برفکی واکسینه شده است و برنامه‌ریزی برای انجام واکسیناسیون دام عشایر در زمان ورود به استان نیز انجام شده تا در صورت وجود آلودگی، با انجام واکسیناسیون برطرف و از ورود آلودگی به استان جلوگیری شود.

چهارمحال و بختیاری با دارا بودن بیش از دو میلیون و ۷۰۰ هزار دام سبک و سنگین عشایری، سنتی و صنعتی به عنوان یکی از قطب‌های دامپروری کشور محسوب می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار