اجرای پروژه خاص آبخوان‌داری برای بهبود حال دشت‌های سراب نیلوفر کرمانشاه

معاون آبخیزداری اداره منابع طبیعی استان کرمانشاه از اجرای پروژه آبخوان‌داری در سراب نیلوفر کرمانشاه برای بهبود حال دشت‌های اطراف این سراب خبر داد.

غلامرضا چامه ا اشاره به اجرای پروژه بازچرخانی آب چشمه سراب نیلوفر در دشت‌های اطراف از طریق کانال‌ها و زه‌کش‌های قدیمی با همکاری شرکت آب منطقه‌ای، گفت: در این طرح با استفاده از کانال‌ها و زه‌کش‌های قدیمی که زمانی از آن‌ها برای کشیدن آب مازاد دشت‌های اطراف استفاده می‌شد، در جهت تغذیه آبخوان‌ها استفاده می‌شود.

با توجه به افت سطح سفره‌های آب زیرزمینی، با استفاده از این کانال‌ها و زهکش‌های قدیمی در فصول سرد سال با بازچرخانی آب چشمه سراب نیلوفر به تغذیه آبخوان‌ها کمک خواهد شد.

 همچنین در کنار استفاده از کانال‌ها و زهکش‌های قدیمی، از چاه‌های جذبی با تعبیه پشته‌هایی برای تغذیه آبخوان‌ها استفاده می‌شود.

 آقای چامه گفت: اجرای این پروژه را با اعتبار یک میلیارد تومان آغاز کرده‌ایم، برای اجرای کامل پروژه به حدود ۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

به گفته چامه،  آب دشت سراب نیلوفر در مقایسه با ۲۰ سال گذشته افت ۵۰ متری داشته که اگر کاری برای تغذیه آبخوان‌ها نشود، احتمال بروز پدیده فرونشست زمین در دشت‌های اطراف سراب نیلوفر دور از انتظار نیست.

در صورت بروز پدیده فرونشست مجبور خواهیم شد چاه‌های آب را مسدود کرده و کشاورزی را در منطقه تعطیل کنیم.

تاکنون پدیده فرونشست زمین در هیچ نقطه‌ای در استان تایید نشده، هرچند شایعه شده بود که در اطراف سراب روانسر و دشت سنجابی پدیده فرونشست زمین داشته‌ایم.

آقای چامه سپس اجرای پروژه‌های آبخوان‌داری در اکثر سراب‌های استان را ضروری دانست و گفت: هم اکنون سراب‌هایی مثل سراب روانسر، کاشنبه، قره‌دانه و... نیاز به اجرای پروژه‌های آبخوان‌داری دارند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار