روشن کردن چراغ مساجد با هدف جذب جوانان

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان‌جنوبی گفت: کانون مساجد با اجرای برنامه‌های مختلف در مناسبت‌های گوناگون چراغ مساجد را با هدف جذب جوانان و ذائقه‌شناسی جوانان روشن دارد.

حجت‌الاسلام سبزه‌کار در مراسم دیدار اعضای ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان با نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی به مناسبت سالروز تشکیل کانون‌های مساجد گفت: ۲۹ سال از عمر کانون‌های مساجد گذشته و یکی از رویش‌های انقلاب اسلامی بوده که در خانه‌های خدا و در کنار پایگاه‌های بسیج و ذیل امام جماعت مساجد فعالیت خود را دنبال می‌کنند.

او گفت: در گذشته تلاش کانون‌های مساجد بر سمتی بوده که در برنامه‌های آن شاید مقداری جزیره‌ای و پراکنده عمل شده و مستمر نبوده، اما در طی سه سال گذشته زیست‌بوم بچه‌های مسجد راه‌اندازی شده و تمامی اطلاعات و زیرساخت‌های یک کانون در سامانه مربوطه ثبت شده است.

 مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان‌جنوبی گفت: برنامه‌هایی در قالب طرح فهما (فرهنگی هنری مساجد) به دلیل صرفه جویی در وقت و هزینه‌ها، الکترونیکی شدن برنامه‌ها و بروز شدن کانون‌ها دنبال می‌شود.

او گفت: فعالیت بچه‌های مسجد در سامانه‌ای به این عنوان ثبت و برای جلوگیری از هزینه‌های ارسال گزارش و دیده شدن کانون‌ها و شبکه‌ای شدن کار‌ها انجام و ایم امر مستلزم این بوده تا صدای واحدی در کشور و استان شنیده شود و این به معنای آن نبوده که نسخه واحدی برای تمام کانون‌های مساجد پیچیده شده باشد.

حجت‌الاسلام سبزه‌کار گفت: تعداد ۴۸ عنوان برنامه در سه شبستان فرهنگ، هنر و نوآوری در ۱۲ رواق در اختیار کانون‌ها قرار می‌گیرد و علاوه بر اینکه نظارت بر ستاد استانی بوده برنامه‌هایی به کانون‌ها ارائه می‌شود.

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان‌جنوبی به مزایای طرح فهما اشاره داشت و گفت: انجام امور به صورت شبکه با توجه به گستردگی ۲۶ هزار کانون در کشور ۷۷ کانون در اقصا نقاط استان شامل مناطق روستایی و مرزی این موضوع جزو مزایای مهم این طرح است.

سبزه‌کار گفت: نفس حضور در مسجد، نفس تربیتی است و با اجرای برنامه‌های مختلف در مناسبت‌های گوناگون  چراغ مساجد را با هدف جذب جوانان و ذائقه‌شناسی جوانان روشن دارد و با وجود کمبود‌های اعتباری این برنامه‌ها تعطیل نشده است.

حجت‌الاسلام سبزه‌کار به برنامه سه‌شنبه‌ها تکریم و طرح پیوند مسجد، مدرسه و منزل اشاره کرد و گفت: در برنامه سه‌شنبه‌های تکریم، تکریم از خانواده‌های شهدا در اولویت بوده و همچنین تکریم از افرادی که جنبه علمی، فرهنگی و اجتماعی داشته انجام گرفته است.

او گفت: طرح پیوند مسجد، مدرسه و منزل با توجه به اینکه در این سه محل تربیت یک انسان شکل می‌گیرد پیوند این سه بسیار اهمیت داشته و این طرح در این راستا دیده شده است.

حجت الاسلام سبزه‌کار گفت: کتاب و کتابخوانی مقداری مورد بی‌لطفی واقع شده و ذائقه مردم نسبت به این مهم کم است و با توجه به دغدغه همیشگی رهبری در این رابطه رواقی برای معرفی کتاب با عناوین صدای کتاب، خلاصه‌نویسی کتاب و نهضت خوانش کتاب در نظر گرفته شده است.

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان‌جنوبی گفت: امروز کانون‌های مساجد فقط خودشان نیستند و می‌توانند با ارتباطی که با سایر کانون‌ها برقرار می‌سازند از برنامه‌ها و تجربیات کانون‌های دیگر استفاده کنند.

او گفت: همچنین می‌توانند ظرفیت کانون خود را معرفی کنند و در رواق نوآوری برنامه‌ها و طرح‌هایی که در ذهن داشته را ثبت و ضبط کنند.

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان‌جنوبی گفت: در پایان سال ارزیابی از کانون‌ها صورت می‌گیرد و کانون‌های برتر در حوزه‌های مختلف معرفی می‌شوند

حجت الاسلام سبزه کار گفت: در این ارزیابی بیش‌از ۶۰ کانون استان که در مرحله استانی برگزیده شدند به مرحله کشوری راه یافتند و ۲۰ کانون استان نیز در مرحله کشوری حرفی برای گفتن داشتند.

او گفت: همچنین در این ارزیابی‌ها شهرستان نهبندان به عنوان شهرستان برتر در کشور انتخاب شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار