پیشگیری را جدی بگیریم؛ درمان کم‌بازده است

پیشگیری از بیماری کاربرد راهبرد‌هایی برای کاهش تاثیر عوامل مخاطره آمیز در ایجاد یک بیماری و یا بالا بردن فاکتور‌های موثر کاهش دهنده حساسیت است.

ارتقای سلامت، در برگیرنده سه فاکتور آموزش سلامت، حفاظت از سلامت و پیشگیری از بیماری است که بدون برنامه ریزی موزون، هماهنگ، همزمان و برابر برای هر یک از این سه فاکتور نمی‌توان به ارتقای سلامت مردم امیدی داشت.

با نگاهی به تاریخ پیشگیری، می‌توان دریافت که در طول تاریخ به این جنبه از سلامت توجه چندانی نشده است و بیشترین تاکید روی دارو‌های درمانی بوده است که این مسئله فقط مختص به تولید کنندگان دارو نبوده؛ بلکه در تقاضا‌های مردمی هم این مطلب به وضوح مشهود است.

در واقع انسان‌ها بیش از آن که به نقش پیشگیری کننده دارو‌ها توجه داشته باشند، تنها به نقش درمانی آن توجه داشته اند و بیش از این که به پیشگیری روی آورند، در پی درمان بوده اند.

اشکالی که در پیشگیری وجود دارد آن است که هیچ گاه به آن، به عنوان راه حلی برای بسیاری از مشکل‌ها و موانع سلامت، نگاه نشده که این بی توجهی هم از سوی مردم و هم از سوی ارگان‌های مربوطه بوده و بیشترین توجه همیشه به دارو‌های شفابخش و درمان معطوف بوده است.

گودرزی، سرپرست دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش کشور گفت: یکی از ماموریت‌های دفتر سلامت وزارت آموزش و پرورش، آموزش ترویج فرهنگ تغذیه سالم در مدارس و همچنین دایر کردن پایگاه‌های تغذیه سالم در مدارس و نظارت بر آن ها است.

تقریبا در بیش از ۶۰ درصد مدارس کشور پایگاه تغذیه سالم داریم که با توجه به شرایط پاندمی کرونا تمامی پایگاه‌های تغذیه سالم تا اطلاع ثانوی تعطیل هستند؛ اما قبل از کرونا دستورالعمل‌هایی در خصوص مواد مجاز و غیر مجاز برای دانش آموزان مدارس هر ساله به روز رسانی و به تمام ادارات آموزش پرورش استان‌های کشور ارسال می‌شد. طبق آن دستورالعمل‌ها باید در بوفه‌های مدارس تغذیه مجاز که برای سلامت دانش آموز خطرآفرین نباشد، توزیع می‌شد.

او گفت: بیش از ۱۱۲ هزار مدرسه در سطح کشور داریم که از این تعداد تنها ۶ هزار مدرسه از مراقب سلامت برخوردارند و متاسفانه همه مدارس ما تحت نظارت پوشش مراقب سلامت نیستند. سعی شده برای جبران کمبود مراقبان سلامت، دوره‌های ضمن خدمت برای مدیران مدارس در خصوص ترویج تغذیه سالم برگزار کنیم.

رسیدن به یک نتیجه ایده آل و پیشگیری از بیماری‌های دیابت و فشار خون مستلزم همکاری همه ارگان‌ها و دستگاه‌ها است. خانواده، مدارس و جامعه باید با تصمیم متمرکز و همکاری همدیگر در این راستا قدم بردارند و مدرسه به تنهایی نمی‌تواند در پیشگیری از بیماری دانش آموزان تاثیرگذار باشد.

اگر والدین به عنوان مراقبان سلامت در مدارس شاهد هرگونه مواد خوراکی غیرمجاز در مدارس شدند، به اداره کل آموزش و پرورش استان خود و یا با دفتر سلامت وزارت آموزش و پرورش تماس بگیرند تا از مدارس خاطی بازدید‌های میدانی و اقدامات قانونی انجام بگیرد.

دکتر رضا غیاثوند، متخصص تغذیه درباره رفتار‌های تغذیه‌ای نامطلوب در کودکان سنین مدرسه گفت: برخی از کودکان سنین مدرسه از خوردن گوشت که به عنوان منبع مهم پروتئین با کیفیت خوب، آهن و روی است، امتناع می‌ورزند. توصیه می شود گوشت چرخ کرده در غذا‌ها به کار برده شود. مانند ماکارونی، کتلت، همبرگر، پیتزای گوشت و کباب.

متخصص تغذیه گفت: رژیم غذایی به خصوص کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها اگر بیش از نیاز روزانه دانش آموزان و کودکان مصرف شود، می‌تواند منجر به بیماری‌های دیابت، چاقی و فشارخون شود. همزمان با دادن کالری کمتر، باید کودک را به انجام فعالیت‌های فیزیکی تشویق کنیم. انجام بیشتر فعالیت‌های پر انرژی از خطر چاق شدن و ابتلای به بیماری‌ها در آینده جلوگیری می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار