استفاده از امواج صوتی برای فیلتر کردن ذرات مضر در هوا

یک شرکت فناوری در تلاش است با استفاده از امواج صوتی، راهی برای فیلتر کردن ذرات معلق مضر در هوا پیدا کند.

مردم معمولا در خصوص مواد غذایی خود دقت‌های خاصی را به خرج می‌دهند؛ تا جایی که حتی گاه به دنبال مصرف مواد غذایی ارگانیک می‌روند. اما شاید کمتر افراد حواسشان به هوایی باشد که آن را استشمام می‌کنند.

از زمان آغاز همه گیری کرونا در جهان، مسئله وجود فیلتر هوا در اماکن عمومی و بیمارستان‌ها مورد توجه افراد بوده است. اغلب فیلتر‌هایی که در ساختمان‌ها و خانه‌ها استفاده می‌شود، تنها آلودگی‌های هوایی به مانند گرد و غبار و یا ویروس‌ها را به خوبی جذب می‌کنند؛ اما ممکن است این ذرات به قدری کوچک باشد که حتی از فیلتر‌های هوا با راندمان بالا نیز در رفته و این دستگاه‌ها نتوانند آن‌ها را فیلتر کنند.

 شرکت فناوری «Atmofizer» می‌گوید راه حل این مسئله در استفاده از امواج صوتی است.

«اُلیور سنتنر» مدیرعامل این شرکت فناوری می‌گوید:کاری که ما در حال انجام آن هستیم، ساخت گلوله‌های برفی از ذرات بسیار ریزی است که عمدتا فیلتر‌های معمولی قادر به حذف آن‌ها نیستند.

او در ادامه می‌گوید: راه حل ما این است که این ذرات را بزرگتر کنیم و همین امر به فیلتر هوا کمک می‌کند تا ذرات بیشتری را بگیرد.

در همین ارتباط، شرکت «Atmofizer» دستگاه‌هایی را ساخته است که در جلوی فیلتر‌های هوا نصب شده و به مانند امواج صوتی جوری عمل می‌کند که بتواند ذرات کوچک را در کنار هم جمع کند.

«فیلتر هپا» یا همان فیلتر هوا که در خانه‌ها و مکان‌های تجاری موجود است، معمولا چنین معرفی و تبلیغ می‌شوند که قادر به فیلتر کردن ۹۹.۷ درصد آلاینده‌های هوا هستند. اما این ۰.۳ درصد زمانی که بحث تنفس ما مطرح می‌شود، همین مقدار اندک نیز بسته به میزان مضر بودن و خطرناک بودن آن ذرات، تفاوت ایجاد می‌کند.

ذرات معلق در هوا

«اُلیور سنتنر» می‌گوید: مردم همانطوری که به آنچه می‌خورند و آنچه می‌نوشند، توجه می‌کنند، باید به همان میزان به آنچه تنفس می‌کنند نیز توجه داشته باشند.

به گفته او مردم از اهمیت مواد غذایی آگاهی دارند و بر روی مصرف مواد غذایی ارگانیک تمرکز کرده اند؛ اما اکنون زمان آن است که ما تأکید و زمان مان را روی هوا بگذاریم. در حدود ۱۲ میلیون نفر سالانه بخاطر آلودگی هوا می‌میرند که از این تعداد، ۵ میلیون آن بخاطر کیفیت هوای داخل فضا‌های سربسته و هفت میلیون بخاطر کیفیت هوای بیرون است.

منبع: پایگاه روزنامه نشنال پست کانادا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار