به استقبال بهار ۱۴۰۱

ضیافت تحویل سال در کنار یک میهمان ۲ ساله

کرونای ۲ ساله امسال نیز همچون ۲ سال گذشته میهمان سفره هفت سین ایرانیان است.

خزان و زمستان رفت و بهار و نوروز آمد؛ زمان می‌چرخد و دوباره عقربه‌ها نوروزی دیگر را تحویلمان می‌دهند.

 فصل بهار در حال خودنمایی است و این روز‌ها خانه هایمان بوی عید می‌دهد.

شکوفه‌های بهاری نوید تازگی و سرزندگی بهار را می‌دهند و همه چیز دوباره رو به سوی نویی برده است.

آفتاب مهربانی که در نخستین روز‌های بهار از پشت کوه‌ها بالا می‌آید، نوید خوش سبز شدن و تازگی را هدیه می‌دهد و هر کس که بخواهد تغییری در زندگی اش ایجاد کند، باید قدر این نور امیدبخش را بداند.

نغمه نو شدن در آواز پرندگان

نوروز جشن و آیینی است که از هر دیواری به خانه‌ها راه می‌یابد و می‌خواهد درس زیبای تغییر و تحول را به ما نشان دهد.

از آغازین ساعات نوروز دید و بازدید‌ها آغاز می‌شود؛ در همه خانواده‌ها رسم است که افراد به دیدار کسی که از نظر سن و سال از دیگران بزرگتر است بروند و دست او را ببوسند و تبریک بگویند و او هم به کوچک تر‌ها عیدی بدهد.

سفره هفت سین

به قول قدیمی‌ها پولی که از بین صفحات قرآن به عنوان عیدی داده شود برکت دارد و به همین دلیل هم اسکناس‌های تا نخورده را مردم تا مدت‌ها پیش خود نگه می‌دارند.

با این تفاسیر، اما نوروز امسال نیز چون دو نوروز گذشته با چاشنی کرونا همراه است و آداب و رسوم دیرینه ایرانیان را تحت تأثیر قرار داده است.

کرونایی که عادی شده است!

تا پیش از شیوع ویروس کرونا دید و بازدید‌های نوروزی پر بودند از رفت و آمد، اما حالا شکل این رسم و رسوم تغییر کرده است.

در این بین تفاوت نوروز امسال با دو سال گذشته در این است که کرونا و همه گیری اش برای مردم عادی شده و دیگر، چون گذشته مردم این ویروس بی رحم را جدی نمی‌گیرند.

موسوی یکی از شهروندان بیرجندی می‌گوید: قبل از ورود کرونا به کشور و استان همه چیز متفاوت بود و ایام عید حال و هوای دیگری داشت و همه در تکاپوی دید و بازدید و سفر‌های نوروزی بودند.

عید دیدنی

او می‌گوید: دو سالی است که این ویروس منحوس در همه جا حضور یافته و همه چیز را تحت تأثیر قرار داده است و آداب و رسوم نوروزی نیز از تبعات آن بی نصیب نمانده است.

موسوی با یادآوری ایام خوش گذشته و خاطرات خوب آن می‌گوید: برای حفظ جان خود و عزیزان و همچنین ممانعت از شیوع بیشتر و گسترده‌تر این پدیده شوم در دو نوروز گذشته دید و بازدید‌ها را حذف کرده و تنها به بزرگتر‌ها سر زده ایم.

این شهروند بیرجندی می گوید: به نظر می رسد نوروز امسال مردم برخلاف دو سال قبل پایبند به دستورالعمل های بهداشتی نباشند و روال قدیم دید و بازدیدهای نوروزی و سفر در این ایام را از سر بگیرند.

سفر‌های نوروزی در جاده کرونا

از گذشته ایرانیان به دلایل گوناگون ایام تعطیل نوروز را برای سفر کردن انتخاب می‌کردند و گَرد خستگی یک ساله خود و خانواده را از تن بیرون می‌کردند، اما در دو سالی که گذشت جاده‌ها خلوت‌تر شدند.

درست است که سفر رفتن و دنیا دیدن شیرین است، اما این روز‌های کرونایی را باید با احتیاط پشت سر بگذاریم.

ضیایی شهروند قاینی می‌گوید: قاین شهری است که همه ساله در ایام نوروز به دلیل قرار گرفتن در مسیر جاده بیرجند-مشهد مسافران زیادی را به خود می‌بیند.


بیشتر بخوانید


او می‌گوید: با توجه به شیوع کرونا و محدودیت‌های دو ساله سفر در ایام نوروز، اقامتگاه‌های بین راهی شهرستان قاین مسافران کمتری را پذیرا بوده اند.
ضیایی می‌گوید: البته سراغ داریم افرادی را که در این ایام نیز به سفر می‌روند، اما ما سفر‌های خود را به بعد از کرونا موکول کرده ایم.

بار سهل انگاری‌ها بر دوش کادر درمان

در یک سالی که گذشت روز‌های شیرین زیادی را پشت سر گذاشتیم و گاهی نیز در سایه کرونا و با از دست دادن عزیزانمان روزگار برایمان تلخ شد.

در این بین این کادر درمان بودند که دائما با از خودگذشتگی و دلسوزی بر بالین بیماران حاضر بودند و از خانواده و تفریحات خود گذشتند تا کام ما بیش از این تلخ نشود.

گنجی یکی از پرستاران بخش کرونا می‌گوید: در این ۳۶۵ روز لحظات سختی را پشت سر گذاشتیم و بسیاری از هم استانی هایمان را از دست دادیم.

کادر درمان

او می‌گوید: ما نیز می‌دانیم که سفر رفتن و دید و بازدید عید باعث روحیه گرفتن و لذت بردن می‌شود، اما کمتر کسی از فشاری که به دلیل سهل انگاری‌ها در این دید و بازدید‌ها و سفر‌ها به کادر درمان وارد می‌شود آگاه است.

گنجی می‌گوید: به عنوان یکی از سربازان حوزه درمان و مقابله با کرونا، از مردم می‌خواهم تا با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، چون گذشته همراه کادر درمان باشند و تا می‌توانند از دید و بازدید‌ها و سفر‌های غیر ضرور خودداری کنند.

و سلام به ۱۴۰۱

نوروز آمد و به سال ۱۴۰۱ سلام می‌کنیم؛ چه زیباست دستانی که به سوی آسمان بلند می‌شوند و در لحظه تحویل سال حال خوب را آرزو می‌کنند.

نوروز و حال و هوایش اگرچه یادآور آداب و رسومی دیرین و پرتکاپو و فرح بخش است، اما مدتی است پدیده‌ای شوم این حال و هوا را تحت الشعاع قرار داده است.

ضیافت تحویل سال در کنار یک میهمان ۲ ساله

از دید و بازدید‌های عید گرفته تا سفر‌های نوروزی و تفریحات همه و همه در سایه کرونا رنگ و بویی دیگر گرفته اند و با سال‌های پیش از کرونا متفاوت شده اند.

در چنین شرایطی چه بسیارند فرشتگانی سفید پوش که در این روز و شب‌های سخت در کنار ما هستند و از جان و دل برای بهبود اوضاع و ریشه کن کردن کرونا تلاش می‌کنند؛ و حالا وظیفه ماست که دست به دست هم دهیم تا در ۱۴۰۱ با یاری کادر درمان نفس کرونا را بگیریم و به شرایط خوش پیش از کرونا بازگردیم.

گزارش از زهرا رضایی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.