بدهی ۱۱۴ هزار میلیارد تومانی دولت به اوره‌سازان؛

مانع جدید در توسعه صنعت پتروشیمی

کارشناس بورس کالا گفت: استنکاف دولت از پرداخت بدهی خود به شرکت‌های اوره‌ساز موجب زیان سهامداران است.

خشایار دادمنش کارشناس بورس کالا گفت: بدهی دولت به شرکت‌های اوره ساز به بیش از ۱۱۴ هزار میلیارد تومان رسیده که این مسئله نشان‌دهنده این است که این شرکت‌ها علی رغم فروش محصول خود مبلغی را دریافت نمی‌کنند. بدهی دولت به شرکت‌های اوره‌ساز حق سهامداران است و ضمن اینکه زمینه را برای افزایش نرخ یا کاهش تولید ایجاد می‌کند، منجر به افزایش قیمت نهایی محصول اوره برای کشاورزان خواهد شد. همچنین عدم پرداخت این بدهی به توسعه صنعت پتروشیمی نیز آسیب جدی وارد خواهد کرد.


بیشتر بخوانید


به گفته کارشناس بورس کالا بهترین راه برای تسویه بدهی دولت، تهاتر در قبال انرژی یا پرداخت نقدی بدهی است. زیرا این امر می‌تواند طرح‌های توسعه‌ای را افزایش دهد. 

کارشناس بورس کالا گفت: هم اکنون چهار شرکت اصلی تولیدکننده اوره شامل پتروشیمی پردیس، شیراز، خراسان و کرمانشاه در بورس کالا حضور دارند و امسال نیز پتروشیمی لردگان به جمع آن‌ها اضافه شد. هم اکنون بورس کالا به دنبال جذب چند شرکت پتروشیمی تولیدکننده اوره از جمله، مسجد سلیمان، هنگام، همت، گلستان و زنجان است که بخشی از این واحد‌ها دارای بدهی تسهیلات ارزی هستند که اگر مطالبات آن‌ها از سوی دولت پرداخت نشود، مشکلاتشان حل نخواهد شد.

سازمان بورس به عنوان یک نهاد ناظر می‌تواند با برگزاری جلسات با مسئولان دولتی، آن‌ها را نسبت به عواقب عدم پرداخت بدهی شرکت‌های اوره‌سازی و آثار آن در اقتصاد آگاه و نسبت به پرداخت این مطالبات مجاب کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار